Firmy sceptyczne wobec e-leasingu

Sylwia WedziukSylwia Wedziuk
opublikowano: 2025-05-29 20:00

Mikro i małe przedsiębiorstwa nie doceniają możliwości zdalnego zawierania umów leasingu i z dużą ostrożnością podchodzą do kwestii elektromobilności.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • Czy mikro i małe firmy będą korzystać z e-leasingu?
  • Jakie mają plany odnośnie zakupu elektryków?
  • Czy będą korzystać z dotacji i leasingu?
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Lada chwila umowy leasingowe będzie można zawierać całkowicie zdalnie. W maju parlament przyjął projekt ustawy deregulacyjnej Ministerstwa Rozwoju i Technologii zawierający kluczowe dla branży leasingowej przepisy dotyczące możliwości zawierania umów leasingu w formie dokumentu.

– Tylko podpis prezydenta dzieli nas od wdrożenia e-leasingu, o który branża leasingowa zabiegała od lat. To realna zmiana dla ponad miliona klientów firm leasingowych, oznaczająca mniej formalności, niższe koszty, większą wygodę i korzyści dla środowiska – mówi Monika Constant, prezes Związku Polskiego Leasingu (ZPL).

Obecnie leasing wymaga formy pisemnej, natomiast jeśli stosuje się podpis elektroniczny, musi on być kwalifikowany lub biometryczny, a z takich większość MŚP nie korzysta. Więcej niż połowa umów leasingowych wciąż podpisywana jest w formie papierowej.

Wśród mikro i małych firm zdania dotyczące zdalnego zawierania umów leasingowych są podzielone. Z badania „Małe firmy o leasingu 2025”, zrealizowanego przez Centrum Badań Marketingowego Indicator na zlecenie ZPL, wynika, że 34 proc. respondentów chciałoby mieć możliwość zawierania umowy leasingu i zmian w niej w formie pełni elektronicznej, podczas gdy 36 proc. nie czuje takiej potrzeby. Największą chęć do korzystania z takich rozwiązań wyrażają osoby korzystające z leasingu (40 proc.).

– Część mikro i małych firm jest sceptyczna, więc sukces digitalizacji będzie zależeć od zapewnienia bezpieczeństwa, prostoty i niezawodności elektronicznych procesów – uważa Monika Constant.

ZPL zapytał mikro i małe firmy także o elektromobilność i rządowy program dotacji "NaszEauto". Okazuje się, że MŚP z ostrożnością podchodzą do tego tematu. Jedynie 17 proc. badanych planuje zakup elektryka na firmę, podczas gdy 58 proc. nie ma takich planów.

O tym, że od lutego tego roku program dotacji na zakup elektryków obejmuje wyłącznie osoby fizyczne, w tym jednoosobowe działalności gospodarcze, słyszała tylko nieco ponad jedna czwarta przedsiębiorców. Połowa respondentów nie jest świadoma tych zmian.

Wśród osób prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze i zainteresowanych zakupem elektryka aż 66 proc. planuje skorzystać z dotacji "NaszEauto". Przy tym aż 73 proc. badanych z tej grupy deklaruje finansowanie w formie leasingu w przypadku dołączenia do programu. Inicjatywa ruszyła na początku lutego tego roku i oferuje maksymalnie 40 tys. zł dopłaty do zakupu, leasingu lub wynajmu długoterminowego nowych samochodów elektrycznych.

Badanie "Małe firmy o leasingu 2025" zostało przeprowadzone na 896 firmach, które wykazują obroty do 5 mln zł.