Organizatorzy targów Lifestyle Expo są gotowi na wiele, by zachęcić polskie firmy do współpracy.
Do Warszawy przyjechało wczoraj 219 firm z Hongkongu i chińskiej prowincji Guangdong. Przez trzy dni w Centrum Expo XXI będą wystawiać urządzenia elektryczne, akcesoria komputerowe, telefony, artykuły gospodarstwa domowego i wyposażenia wnętrz, upominki i ubrania. I oczywiście szukać okazji do kontaktów z polskimi firmami. A tych na imprezie nie zabraknie. Udział w targach zapowiedziało ponad 3 tys. hurtowników, dystrybutorów, detalistów, sklepów internetowych i wysyłkowych oraz sieci handlowych.
— Zeszłoroczne targi w Warszawie zaowocowały tyloma kontraktami, że postanowiliśmy tu wrócić. Polska to duży rynek konsumencki i furtka do państw z regionu — wyjaśnia Margaret Fong z Rady Rozwoju Handlu Hongkongu (RRHH), organizatora Lifestyle Expo.
Targi to niejedyny wabik na polskich importerów.
— Wystarczy, że firma zgłosi się do nas dwa miesiące przed planowanym wyjazdem, a nieodpłatnie zorganizujemy dla niej w Hongkongu spotkania z przedsiębiorstwami o odpowiednim profilu — zapewnia Gabriela Chan, konsultant w warszawskim biurze RRHH.
Do tego dochodzi dofinansowanie podróży: przelot i zakwaterowanie na trzy dni.
Sprawna promocja eksportu daje rezultaty. Od 2006 r. wartość wymiany między Polską a Hongkongiem rosła o 30 proc. rocznie. W 2009 r. sięgnęła 724 mln HKD (280 mln zł). W pierwszych siedmiu miesiącach 2010 r. obroty wyniosły 474 mln HKD. Eksport polskich firm stanowił jedynie 87 mln HKD.
— Polskie firmy eksportują do Hongkongu głównie mięso. Chcielibyśmy rozszerzyć ten asortyment np. o napoje, które mają szansę odnieść sukces — mówi Gabriela Chan.
Szansa na poprawę bilansu pojawia się właśnie teraz.
— Jesteśmy w trakcie przygotowywania nowego planu pięcioletniego. Ma być gotowy w 2011 r. Do tej pory chińska gospodarka opierała się na eksporcie, ale po doświadczeniach z kryzysu władze postanowiły rozbudzić rynek wewnętrzny. To okazja dla firm, które chcą do Chin eksportować — twierdzi David Wong, dyrektor Stowarzyszenia Chińskich Producentów w Hongkongu.