Firmy z Honkongu wodzą na pokuszenie

RAV
opublikowano: 2009-07-24 00:00

Chcesz zarobić w Chinach? Zacznij z nami — mówią firmy, które we wrześniu przyjadą do Warszawy.

Chcesz zarobić w Chinach? Zacznij z nami — mówią firmy, które we wrześniu przyjadą do Warszawy.

Kryzys to podobno dobry moment, aby poszukać nowych rynków zbytu. Gdzie ich szukać? Najlepiej w Państwie Środka. Tam popyt jest ogromny, a gospodarka dzielnie opiera się załamaniu. Jak się tam dostać? Najlepiej tylną furtką, czyli przez Hongkong.

— Choć coraz więcej polskich przedsiębiorców postrzega Chiny jako dobrego partnera handlowego, to dla wielu taka współpraca pozornie wydaje się trudna. Tymczasem Hongkong, ze względu na międzynarodowe dziedzictwo, to drzwi do chińskiego rynku — zarówno dla importerów, jak i eksporterów — twierdzi Winchell Cheung, dyrektor Rady Rozwoju Handlu Hongkongu (HKTDC) na Niemcy i Europę Środkową.

Jego zdaniem, Hongkong przyciąga zagraniczne firmy m.in. bardzo niskimi podatkami (brak podatku VAT), przejrzystością prawa oraz łatwością założenia firmy. Potwierdzają to polscy przedsiębiorcy, którzy od lat współpracują z hongkońskimi firmami.

— Współpraca jest znacznie łatwiejsza i bezpieczniejsza niż z chińskimi przedsiębiorcami. Jedyne, na co trzeba zwrócić uwagę, to dokładne warunki umów dotyczące jakości, dostawy oraz ceny — przestrzega Krzysztof Wojtczak, dyrektor generalny firmy Axpol Trading, specjalizującej się w dostawach produktów promocyjnych.

Podobnego zdania jest Zbigniew Grzeszczuk, szef Mid Ocean Brands, który uważa, że wejście na tamtejszy rynek otwiera dostęp do ogromnego rynku chińskiego.

Chiny są obecnie jedną z największych potęg finansowych świata.

— Polska jest przy tym jednym z najważniejszych partnerów handlowych Hongkongu i Chin w regionie środkowej i wschodniej Europy — dodaje Winchell Cheung.

W ubiegłym roku obroty handlowe między Polską a Hongkongiem sięgnęły 829 mln USD, co oznacza ponad 21-procentowy wzrost wobec 2007 r.

Mimo tak dużych obrotów, polski eksport na tamtejszy rynek jest wciąż niewielki (patrz ramka). Zdaniem Macieja Wilka, przedstawiciela HKTDC w Polsce, perspektywy są jednak bardzo obiecujące.

— Polscy eksporterzy mają duże szanse na zdobycie klientów w Hongkongu. Na pewno znajdą popyt m.in. na artykuły spożywcze, słodycze oraz luksusową biżuterię — uważa Maciej Wilk.

21-23 września 2009 r. w Centrum Expo XXI w Warszawie odbędą się targi Lifestyle Expo przygotowane przez Radę Rozwoju Handlu Hongkongu. Podczas imprezy będzie można nawiązać współpracę z firmami z Hongkongu oraz Chin. Ofertę przedstawi około 180 azjatyckich przedsiębiorców.

Piotr Sierak

HKTDC Warsaw Consultant Office

Tel. 022-357-74-05

[email protected]