Firmy z USA wydadzą w Polsce 1,2 mld USD

Małgorzata Grzegorczyk
31-03-2004, 00:00

Firestone chce zainwestować 30 mln USD. Polskę wybrały też 3M, Gillette, Apollo-Rida i Lear. To 1,2 mld USD i 2,4 tys. miejsc pracy.

Tylko w pierwszym kwartale tego roku amerykańskie spółki zapowiedziały inwestycje warte ponad 1,2 mld USD (4,7 mld zł).

Cicho sza!

Firestone, amerykański producent części samochodowych należący do grupy Bridgestone, myśli o inwestycji 75 km od Poznania.

— Spółka Firestone Industrial Products Poland wygrała przetarg na działkę w Wolsztynie. Mamy zamiar uruchomić produkcję sprężyn pneumatycznych do ciężarówek. Jesteśmy we wstępnej fazie planowania i nie podajemy szczegółów — mówi Sławomir Zieleniec, dyrektor krajowy Firestone.

— Wartość inwestycji to 30 mln USD (117,3 mln zł), a pracę w zakładzie znajdzie 100 osób — mówi anonimowo inny nasz rozmówca.

Lear Corporation Poland podpisała umowę na budowę w Jarosławiu fabryki tapicerki i pokryć samochodowych. Wartość inwestycji szacuje się na 35 mln USD (136,9 mln zł), spółka ma zatrudniać 500 osób. Lear Corporation Poland nie potwierdza informacji dotyczących wartości inwestycji i zatrudnienia.

Już wybrali

Kilka spółek już inwestuje. Apollo-Rida Poland kupuje od Metro AG 28 centrów handlowych i magazynów za 700 mln EUR (3,3 mld zł).

— Większość umów została już sfinalizowana. Czekamy na dokumenty z MSWiA, wtedy podpiszemy ostateczną umowę — mówi David Mitzner, prezes Apollo-Rida.

Z kolei koncern 3M przenosi do fabryki we Wrocławiu całą światową produkcję unieruchomień syntetycznych (materiałów zastępujących tradycyjny gips). Inwestycja 84 mln zł spowoduje wzrost zatrudnienia o 130 osób.

— Produkty oferowane przez wrocławskie zakłady są najwyższej jakości i polski zakład może być doskonałym źródłem dostaw i zaopatrzenia dla światowego koncernu 3M — mówi Piotr Freyberg, dyrektor zarządzający 3M Poland.

Rząd nęci

Część spółek do inwestycji trzeba zachęcać. Pomoc publiczną mają zapewnioną przez rząd Gillette i Whirlpool. Gillette w marcu postanowił zainwestować 120 mln EUR (469,2 mln zł) w Łódzkiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej, gdzie zbuduje zakłady produkcyjne i magazyny. Produkcja ma ruszyć w 2007 r., a pracę znajdzie 1150 osób. Whirlpool, producent sprzętu AGD, jeszcze nie podjął decyzji o wartej 150 mln zł inwestycji w fabryki kuchni oraz centrum rozwoju technologicznego za 70 mln EUR. Konkurujemy ze Słowacją.

Dorota Dąbrowska, dyrektor Amerykańskiej Izby Handlowej w Polsce, wie, co zrobić, by w przyszłości ze Słowacją wygrywać.

— Zapowiadane inwestycje to oznaka, że amerykańskie spółki widzą w Polsce szanse na przyszłość. Wartość inwestycji z ostatnich dwóch miesięcy jest znacząca, a jeszcze ważniejsza jest liczba miejsc pracy, które powstaną. Lista problemów, z którymi borykają się firmy, jest jednak długa: niestabilność polityczna, potrzeba reform systemu prawnego, podatkowego i finansów publicznych to niektóre z nich — mówi Dorota Dąbrowska.

Okiem eksperta

Inwestycji będzie więcej

Amerykańskie firmy stale interesują się Polską, ale ostatnio bardziej. Trudno mi jednak powiedzieć, czy jest to wzrost rzędu 20 proc. czy raczej 30 proc. We wrześniu ubiegłego roku Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych była na tzw. road show w Stanach Zjednoczonych. Spotkaliśmy się z dyrektorami bardzo wielu koncernów. Wszyscy witali nas jako sojuszników w wojnie w Iraku.

Mam nadzieję, że w przyszłości te bardzo dobre stosunki polityczne przełożą się na inwestycje, ale na pewno nie od razu i nie w stu procentach.

Sebastian Mikosz wiceprezes PAIIZ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Małgorzata Grzegorczyk

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Firmy z USA wydadzą w Polsce 1,2 mld USD