Firmy zapłacą za prześwietlanie

Konrad Gruda
opublikowano: 17-12-2008, 00:00

Dobre projekty i dobre firmy mogą liczyć na finansowanie nawet w gorszych czasach. Trudniej jest tylko przekonać banki do udzielenia kredytu. Dlatego dzisiaj nie wystarczy już standardowa analiza sytuacji finansowej firmy. Sądzę, że banki coraz częściej będą sięgać po commercial due diligence, które pozwala ocenić strategiczne ryzyko firmy starającej się o kredyt, biorąc pod uwagę rynek, na którym działa, klientów, konkurencję oraz kierownictwo przedsiębiorstwa. Do tej pory w Polsce przeważnie korzystały z tej dogłębnej analizy fundusze private equity przy ocenie firm przejmowanych. Na bardziej rozwiniętych rynkach banki stosują ją częściej, a nawet jako standard. Analizy dokonuje firma zewnętrzna wskazana przez bank. Koszty ponosi przeważnie kredytobiorca. Oczywiście taka analiza ma sens tylko w przypadku dużych kredytów — o wartości powyżej 50 mln zł.

Konrad Gruda

senior manager konsulting Deloitte

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Konrad Gruda

Polecane