MF: e-Toll nie posłuży do kontroli firm

opublikowano: 21-07-2021, 20:00

Magdalena Rzeczkowska, szefowa Krajowej Administracji Skarbowej, zapewnia, że dane z systemu e-Toll nie będą wykorzystywane do kontroli przedsiębiorców.

Od trzech tygodni funkcjonują dwa elektroniczne systemy poboru opłat za jazdę po autostradach: dotychczasowy viaToll oraz nowy e-Toll, do którego powstała specjalna aplikacja. Nowy system obsługuje na razie tylko odcinki A4 Konin - Stryków i Wrocław - Sośnica. Docelowo ma zastąpić viaToll 30 września 2021 r.

W promocję nowego systemu włączyło się Ministerstwo Finansów (MF). 22 lipca zaplanowało specjalną konferencję prasową na temat e-Toll. „System e-Toll to nowoczesne rozwiązanie oparte na technologii pozycjonowania satelitarnego. Zachęcamy przewoźników do przechodzenia do tego systemu i niezostawiania tego na ostatnią chwilę” - apeluje do przedsiębiorców MF.

Wielka baza dla urzędników
Wielka baza dla urzędników
Wrażliwe dane obywateli i przedsiębiorców, korzystających dla wygody podróży z nowego systemu poboru opłat drogowych e-Toll spłyną do Magdaleny Rzeczkowskiej, szefowej administracji skarbowej. Czas pokaże do czego będą wykorzystywane przez fiskusa.

Wabikiem ma być, o czym przypomina ministerstwo, ulga do 500 zł netto na jeden pojazd firmowy korzystający z e-Tolla (odliczenie od dochodu). Na kwotę ulgi składają się koszty zakupu lub leasingu urządzeń OBU/ZSL oraz ich utrzymania (np. kosztów abonamentu). Wysokość ulgi uzależniona jest od liczby posiadanych urządzeń.

Czerwona lampka

To oficjalna rządowa marchewka. System ma jednak ukryte pułapki. Ostrzega przed nimi Justyna Matuszak-Leśny, właścicielka kancelarii esb Adwokaci i Radcowie Prawni.

- System e-Toll pobiera i przetwarza mnóstwo danych osobowych oraz informacji o firmach. Ich administratorem jest szef Krajowej Administracji Skarbowej, a współadministratorem minister finansów. Niestety z regulaminu aplikacji e-Toll nie dowiadujemy się, jaka jest praktyczna rola resortu finansów w tym systemie i w jaki sposób oraz do jakich celów przetwarza pozyskane dane. To powoduje zatarcie odpowiedzialności za ich bezpieczeństwo, w tym danych wrażliwych polskich obywateli i przedsiębiorców. Użytkownikom powinna zapalić się czerwona lampka – uważa Justyna Matuszak-Leśny.

Permanentna geolokalizacja

Prawniczka podkreśla, że aplikacja e-Toll nie pozwala użytkownikom na wyłączenie funkcji geolokalizacji, co może umożliwiać ich permanentną inwigilację.

- Dane z aplikacji mogą posłużyć np. do kontrolowania, czy dany pojazd w określonym czasie rzeczywiście był wykorzystywany do celów służbowych, związanych z działalnością gospodarczą przedsiębiorcy, czy może do celów prywatnych. Ponieważ organy skarbowe uzyskają precyzyjną informację o celu podróży, dane z geolokalizacji mogą być wykorzystane do kwestionowania konkretnych faktur za paliwo, przedstawionych przez firmę jako koszt uzyskania przychodu. Pokusa wykorzystania informacji pozyskanych z systemu e-Toll do weryfikacji podatników może być bardzo silna – uważa Justyna Matuszak-Leśny.

Na konferencji prasowej szefowa KAS starała się rozwiać powyższe obawy.

– Przetwarzane przez organy skarbowe będą tylko dane geolokalizacyjne z przejazdów po państwowych autostradach płatnych. Pozostałe będą z systemu usuwane i nie będą do niczego wykorzystywane. Służby skarbowe nie będą używać do żadnych kontroli przedsiębiorców informacji pozyskiwanych z systemu e-Toll - zapewnia Magdalena Rzeczkowska.

Poznaj doświadczenia z zakresu stosowania przepisów regulujących obowiązek raportowania schematów podatkowych >>

Pod okiem fiskusa

Przykładowe informacje spływające do KAS z systemu e-Toll:

• dane geolokalizacyjne przekazywane przez użytkownika w trakcie realizacji przejazdu płatnego i/lub SENT (System Elektronicznego Nadzoru Transportu)

• numery rejestracyjne pojazdów

• identyfikator biznesowy użytkownika

• identyfikator konta zarejestrowanego w Systemie Poboru Opłaty Elektronicznej Krajowej Administracji Skarbowej (SPOE) KAS

• historia przejazdów płatnych (do 3 miesięcy wstecz)

• lista przejazdów SENT

Źródło: regulamin aplikacji e-Toll

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane