Ford Ranger Plug-in Hybrid – idealny partner do pracy i wypoczynku

Partnerem publikacji jest Ford
opublikowano: 2025-10-29 15:00

Legendarny Ranger pojawił się w wersji hybrydowej, produkowanej w zakładach Forda w Silverton w RPA. Ruszyły dostawy dla klientów europejskich, polscy od kwietnia też mogą go zamówić.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Ranger był w 2024 r. po raz dziesiąty z rzędu najlepiej sprzedającym się pickupem w Europie, utrzymując pozycję lidera segmentu z 43-proc. udziałem. Od momentu wprowadzenia na rynek poprzedniej generacji modelu w 2012 r., w Europie sprzedano ponad pół miliona Rangerów. Pickup Ranger jest sprzedawany na 180 rynkach na całym świecie.

Ale jazda

Nie licząc wyczynowej wersji Ranger Raptor, to właśnie Ranger Plug-in Hybrid jest najmocniejszą odmianą w wśród wersji modeli Ranger, również w porównaniu z osławionym dieslem. Także walorami terenowymi model PHEV nie ustępuje topowym odmianom Rangera z napędami spalinowymi.

Dzięki parametrom technicznym, osiągom i wyposażeniu, Ranger PHEV sprawdza się jako niezawodny i wszechstronny partner w pracy. Może ciągnąć, dźwigać, pokonywać bardzo trudny teren, a jednocześnie dysponuje wyposażeniem, które przydaje się w pracy i nie tylko. Równie wygodnie zaciągnie łódkę, jak podrzuci sprzęt w góry albo zabierze nas na wyprawę pod namiot, z rowerami czy kajakiem na pace. Właściciel może dostosować swojego Rangera PHEV do konkretnych potrzeb, korzystając z gamy akcesoriów, takich jak pokrywy i pokrowce na skrzynię, bagażniki rowerowe czy namioty dachowe.

Hybrydowy model Rangera rejestruje osiągi i oferuje zdolności do pracy, które nie ustępują wersji konwencjonalnej. 281 KM mocy maksymalnej, 697 Nm maksymalnego momentu obrotowego, 3500 kg uciągu i do 918 kg ładowności. Rangera Plug-in Hybrid napędzają silnik benzynowy Ford 2.3 EcoBoost z 10-biegową automatyczną skrzynią biegów oraz silnik elektryczny o mocy 75 kW z akumulatorem o pojemności netto 11,8 kWh. Ładowanie akumulatora do pełna przy użyciu jednofazowej ładowarki o mocy 16 A trwa niepełne cztery godziny. Zasięg w całkowicie elektrycznym, bezemisyjnym trybie to 45 km, czyli jak wskazują badania producenta: więcej niż codzienny dystans pokonywany przez 52 proc. właścicieli Rangerów.

W czasie jazdy praktycznie nie czuje się przejścia między napędem spalinowym i elektrycznym. Nowy Ranger gładko pokonuje kilometry m.in. dzięki zastosowanym nowym technologiom dla optymalizacji jazdy. Płynne przełączanie między trybami jazdy zapewnia hybrydowy układ napędowy oparty na modułowej przekładni hybrydowej (MHT). Kierowca może decydować, kiedy i jak korzystać podczas jazdy z zasilania akumulatorowego, mając do dyspozycji warianty: EV Auto, EV Now, EV Later i EV Charge. Poza standardowymi trybami znajdziemy tu też tryb sportowy.

Jeśli zaś chodzi o tryby jazdy, można wybierać Normal, ECO lub Sport podczas jazdy po utwardzonych, zwykłych drogach, Tow Haul – podczas holowania przyczepy, Slippery – w przypadku jazdy po nawierzchniach nieutwardzonych oraz Mud/Rust lub Sand do poruszania się w warunkach terenowych. Inżynierowie Forda zmienili również parametry zawieszenia, aby uzyskać maksymalny komfort i osiągi zarówno na asfalcie, jak i w terenie, uwzględniając przy tym wyjątkowe podwozie i rozkład masy pojazdu. W zależności od ciężaru ładunku i rodzaju nawierzchni kierowca może wybrać odpowiedni tryb jazdy.

Inteligentny pickup

Wracając do wyposażenia – jako pierwszy z Rangerów to właśnie model hybrydowy jest dostępny z systemem Ford Pro Power Onboard. Został wyposażony w gniazda 230 V, dostępne w kabinie i skrzyni ładunkowej. Umożliwiają one zasilanie prądem o mocy do 6,9 kW narzędzi i urządzeń elektrycznych, takich jak spawarka, szlifierka, wiertarka czy nawet kompaktowa betoniarka, bezpośrednio z akumulatora trakcyjnego bez konieczności korzystania z gniazdek zewnętrznych czy generatora. Ranger może też oświetlić pole pracy lub kempingowe, zasilić projektor, głośniki czy grill elektryczny. Aktywowanie systemu Pro Power Onboard odbywa się przez przycisk Generator. Po uruchomieniu systemu właściciel może włączyć dopływ energii do jednego lub obu gniazd w skrzyni ładunkowej za pomocą przełączników na ekranie dotykowym.

Inną inteligentną funkcją w Rangerze PHEV jest aktywna redukcja hałasu. Nasilenie odgłosów silnika monitorują mikrofony w kabinie i kiedy poziom hałasu przekroczy określony próg, system neutralizuje dźwięki silnika i wycisza kabinę.

Wersje i wyposażenie

Ranger Plug-in Hybrid dostępny jest w trzech bogato wyposażonych wersjach: XLT, Wildtrak oraz ekskluzywnej edycji specjalnej Stormtrak. Co ciekawe, wersje XLT i Wildtrak oferują znaczne lepsze wyposażenie w porównaniu ze spalinowymi. Na przykład XLT posiada m.in. 12-calowy ekran dotykowy SYNC4, 17-calowe felgi aluminiowe, bezprzewodowe ładowanie smartfonów, przednie czujniki parkowania oraz dwustrefową automatyczną klimatyzację.


Wildtrak PHEV (od 183 309 zł) w standardzie zawiera m.in. inteligentny tempomat adaptacyjny, system kontroli martwego pola z ostrzeżeniem o ruchu poprzecznym czy system automatycznego hamowania podczas cofania. Stormtrak, topowy model w gamie, poza 18-calowymi felgami Katana, rozbudowanym pakietem systemów wspomagających kierowcę, 10-głośnikowym systemem audio B&O, wzbogacony został reflektorami Matrix LED oraz ekskluzywnym lakierem Chill Grey. W pełni wyposażony Ranger Stormtrak Plug-in Hybrid jest dostępny w promocyjnej ofercie od 205 418 zł. Kto powiedział, że pickup nie może być ładny?
Opcjonalnie pojawia się podgrzewanie foteli i kierownicy, oświetlenie 360 stopni (Wildtrak) czy system elastycznego mocowania ekwipunku (Stormtrak Launch Edition).

Podczas holowania lub przewożenia ciężkiego ładunku samochód optymalizuje pracę silnika i skrzyni biegów – zmienia moment przełożeń, żeby utrzymać moc, i wykorzystuje silnik do hamowania. W efekcie mniejsza się obciążenie hamulców i zwiększa kontrola nad pojazdem, zwłaszcza na zjazdach. System przeciwdziałający kołysaniu przyczepy aktywnie monitoruje stabilność zestawu. Jeśli wykryje problem, zapala się ostrzegawcza kontrolka i wyświetla komunikat. Następnie układ automatycznie uruchamia hamulce poszczególnych kół i zmniejsza moc silnika, pomagając kierowcy odzyskać kontrolę.

System informacji o pojazdach w martwym polu działa również z przyczepą – można go zaprogramować według długości holowanego zestawu. Standardowo w wersji Stormtrak dostępny jest system Auto Hitch, który ułatwia podpięcie przyczepy. Dzięki kamerom cofania można precyzyjnie ustawić hak holowniczy dokładnie pod zaczepem, co znacznie ułatwia cały manewr.

Również dla cofania opracowano wsparcie, np. system Pro Trailer Backup Assist, który pozwala kierowcy wybrać kierunek jazdy przyczepy za pomocą pokrętła i wykonać manewr za niego. Cały proces można monitorować na 12-calowym ekranie.

Każda z wersji ma pięciomiejscową luksusową kabinę z systemem informacyjno-rozrywkowym SYNC 4A, skomunikowaną nawigacją i 12-calowym ekranem dotykowym oraz bezprzewodową ładowarką smartfonów. Skrzynia ładunkowa zaprojektowana jest tak, aby między nadkolami pomieścić europaletę. Wyposażeniem standardowym jest oczywiście klapa Easy Lift i oświetlenie przestrzeni ładunkowej.

Nowy Ranger XLT Plug-in Hybrid z mocą 281 KM w promocyjnej ofercie dla przedsiębiorców kosztuje od 173 000 zł netto.


Nowością jest program Ford PRO Ambasador dla firm, dzięki któremu Ford Ranger Plug-In Hybrid w wersjach Wildtrak i Stormtrak jest dostępny w elastycznej ofercie już od 1379 zł netto miesięcznie.

Z doświadczenia

Jak powiedział Hans Schep, dyrektor generalny Ford Pro w Europie, Ford zna się na pickupach.

– Połączyliśmy dekady naszych doświadczeń, wskazówki klientów, którzy używają Rangera do pracy i rekreacji każdego dnia, oraz innowacyjną technologię hybrydową, aby stworzyć Rangera PHEV. […] Poradzi sobie ze wszystkim, do czego był stworzony Ranger, oferując dodatkowo moc napędu elektrycznego, wyższy moment obrotowy niż kiedykolwiek wcześniej, jazdę w trybie bezemisyjnym w mieście lub zasilanie urządzeń na placu budowy w miejscach pozbawionych infrastruktury energetycznej – wymienił.

Jak informuje producent, w pracach badawczo-rozwojowych nowej generacji Rangera wykorzystano ponad 5 tys. wywiadów z klientami, które dostarczyły szczegółowej wiedzy, w jaki sposób wykorzystują oni swoje pickupy do pracy, w rekreacji i rodzinnych wyjazdach. Wśród użytkowników Rangera jest wiele małych firm, którym pickup w ciągu tygodnia służy do pracy, a podczas weekendów jest wykorzystywany do jazdy rekreacyjnej.