Czytasz dzięki

Fortuna na GPW felgą się toczy

opublikowano: 21-03-2017, 22:00

Uniwheels wykorzystał świetną koniunkturę i sprzedał w 2016 r. o ponad 12 proc. więcej felg niż rok wcześniej. Analitycy listę sukcesów widzą dużo dłuższą

Firma Uniwheels, która jest jednym z największych w Europie producentów aluminiowych felg, miniony rok z pewnością zaliczy do udanych. Notowane na GPW akcje grupy podrożały w ciągu 12 miesięcy o trzy czwarte. Po trzech kwartałach jej czysty zysk był wyższy niż ten, który spółka wypracowała w całym 2015 r. Rezultaty finansowe za cały rok, jak przekonuje zarząd, będą również bardzo dobre. Spółka spodziewa się wzrostu zysku z podstawowej działalności o 13-18 proc. I to wszystko mimo sporych wysiłków inwestycyjnych, na jakie zdecydowała się w minionym roku. W rezultacie w rankingu Giełdowa Spółka Roku 2016 w kategorii „Sukces w 2016 r.” firma Uniwheels zdeklasowała rywali.

Wyświetl galerię [1/2]

Marek Wiśniewski

— Trzeba przyznać, że spółce pomógł rynek, który zaczął się bardzo szybko rozwijać. Uniwheels umiejętnie z tego skorzystał, poprawiając wolumeny sprzedaży oraz marże. Można więc powiedzieć, że spółka znalazła się we właściwym czasie, we właściwym miejscu — mówi Maciej Wardejn z Domu Maklerskiego Wood & Co.

Firma dostrzegła, że rynek motoryzacyjny stał się niezwykle chłonny, i zareagowała na to. Uniwheels już od jakiegoś czasu planował budowę kolejnego zakładu produkcyjnego. Początkowo miał go oddać do użytku w całości dopiero w 2018 r., ale właśnie ze względu na bardzo dobrą koniunkturę w branży zarząd zdecydował o przyspieszeniu projektu. W efekcie fabryka ruszyła z pełnymi mocami już na początku tego roku.

— Sukces Uniwheels to przede wszystkim znaczące rozbudowanie mocy produkcyjnych w minionym roku. Nowa fabryka zwiększyła zdolności wytwórcze spółki o 20 proc. — dodaje analityk DM Wood & Co.

Na pełnych obrotach

Dzięki znakomitej sytuacji na rynku Uniwheels mógł od razu zacząć w nowej fabryce produkcję na maksymalnych obrotach. Nie musiał jej stopniowego zwiększać w miarę rosnących zamówień z rynku. Dlatego nowa inwestycja, choć wymagała sporego wkładu finansowego, wcale nie odcisnęła się negatywnie na wynikach finansowych spółki w 2016 r.

— Spółka zrealizowała już cały program inwestycyjny, na który zdobyła pieniądze w ofercie publicznej. Zbudowana i uruchomiona fabryka może się pochwalić bardzo dobrą rentownością, co zapewne znajdzie potwierdzenie w kolejnych kwartalnych raportach finansowych — mówi Jakub Szkopek z Domu Maklerskiego mBanku. Analitycy bardzo sobie cenią to, że producent felg jest firmą spolegliwą i bardzo wiarygodną.

— Dotychczas Uniwheels zawsze spełniał obietnice. Spółka zgodnie z oczekiwaniami akcjonariuszy realizowała zapowiadane inwestycje — mówi nam Tomasz Kuciński, analityk Pekao Investment Banking.

— W dwuletniej historii notowań na GPW Uniwheels wiele razy publikował wyniki finansowe, które były wyższe, a czasami nawet znacznie wyższe niż oczekiwania analityków i bardzo pozytywnie zaskakiwały rynek — dodaje analityk DM mBanku. Specjaliści oceniają, że Uniwheels odniósł sukces również na innych polach.

— Firma jest przykładem podmiotu, który prowadzi bardzo dobrą komunikację z rynkiem i to właściwie już od debiutu. Nowicjusze zwykle potrzebują kilku miesięcy na to, by zapoznać się z obowiązkami, nauczyć się je należycie wypełniać. Uniwheels tego nie potrzebował — zauważa Jakub Szkopek.

OŚ, czyli Obserwator Środkowoeuropejski
Newsletter autorski Bartłomieja Mayera
ZAPISZ MNIE
×
OŚ, czyli Obserwator Środkowoeuropejski
autor: Bartłomiej Mayer
Wysyłany raz w tygodniu
Bartłomiej Mayer
Autorski przegląd informacji gospodarczych z krajów Europy Środkowej: Ukrainy, Białorusi, Czech, Słowacji i Węgier.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Szybka nauka

Analityk docenia także fakt, że praktycznie po ogłoszeniu każdego raportu okresowego spółka organizuje telekonferencje z całym zarządem. Jej przedstawiciele chętnie spotykają się z inwestorami i to nie tylko tymi krajowymi, ale także zagranicznymi. W opinii zarządu Uniwheels perspektywy na 2017 r. są optymistyczne, szczególnie że rośnie popyt producentów samochodów na wyroby spółki. Przypomnijmy, że jesienią zeszłego roku spółka opublikowała swoją strategię. Zarząd nakreślił w niej długoterminowe, bardzo ambitne cele, dotyczące m.in. wzrostu wolumenów produkcji i sprzedaży.

— Choć spółka dopiero co zakończyła jeden projekt inwestycyjny, nie zamierza się zatrzymywać i przymierza się do budowy kolejnej fabryki, co wiązałoby się z wejściem na nowe rynki — mówi nam Maciej Wardejn.

Na razie nie wiadomo, gdzie dokładnie miałby zostać zbudowany kolejny nowy, piąty już zakład produkcyjny Uniwheels. W tym roku podjęta ma być ostateczna decyzja w tej sprawie. Wspomina się o lokalizacji w Meksyku.

— To pokazuje, jak zarząd szybko reaguje na korzystne warunki rynkowe. Wydaje się, że 2 najlepsze lata, najszybszy wzrost produkcji i sprzedaży w branży motoryzacyjnej w Europie są już za nami i trzeba myśleć o innych, ciekawszych rynkach. A rynek północnoamerykański, na który chce wkroczyć Uniwheels, jest bardzo ciekawy. Koła są tam większe, bo znacznie więcej jest samochodów terenowych, a to oznacza dla polskiej spółki zdecydowanie wyższą marżę — wylicza analityk z Wood & Co. Firma planuje także zwiększenie mocy wytwórczych w starszych z zakładów w Stalowej Woli. Szczegółowe plany mają być znane w ciągu kilku miesięcy. Celem jest to, by w pierwszej połowie 2019 r. moce produkcyjne wzrosły o 1 mln sztuk felg rocznie.

— Myślę, że Uniweels może zaskakiwać inwestorów, bo zarząd ma bardzo dobre pomysły i umie się dobrze poruszać na swoim rynku — deklaruje Maciej Wardejn.

— Uniwheels można śmiało nazwać wzorcem dla innych spółek wchodzących na nasz rynek kapitałowy. Naprawdę trudno w tej spółce znaleźć jakieś minusy — podsumowuje Jakub Szkopek.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Bartłomiej Mayer

Polecane