Czytasz dzięki

Fotowoltaika napędziła Mistrza GPW

Adam Torchała, Bankier.pl
opublikowano: 21-03-2016, 22:00

Grodno głosami internautów zostało Mistrzem GPW 2015 r.

Dawid pokonał Goliata — takie jest rozstrzygnięcie rywalizacji o miano Mistrza GPW 2015. W grudniu i styczniu czytelnicy Pb.pl i Bankier.pl wybierali zwycięzcę spośród szesnastu spółek, wytypowanych przez dziennikarzy obu redakcji. Po drodze do finału Grodno odprawiło z kwitkiem Ciech, Kruka (Giełdową Spółkę Roku 2014), Grupę Azoty, a w finale CD Projekt, czyli Giełdową Spółkę Roku 2015 według profesjonalnych uczestników rynku. Grodno zajmuje się dystrybucją artykułów elektrotechnicznych i oświetleniowych zagranicznych oraz rodzimych producentów. Posiada także własną markę Luno.

Andrzej Jurczak, prezes Grodna, odebrał wyróżnienie za tytuł Mistrza GPW, przyznanego przez czytelników Pb.pl i Bankier.pl
Zobacz więcej

Andrzej Jurczak, prezes Grodna, odebrał wyróżnienie za tytuł Mistrza GPW, przyznanego przez czytelników Pb.pl i Bankier.pl Fot : Marek Wiśniewski, "Puls Biznesu"

Zobacz także

Na początku 2015 r. firma notowana była jeszcze na rynku NewConnect. Wówczas jej kapitalizacja wynosiła ledwie 39 mln zł, a kurs utrzymywał się w trendzie bocznym. Marsz w górę rozpoczął się po świetnym raporcie za ostatni kwartał 2014 r., kiedy warszawska firma pochwaliła się największym w historii zyskiem (3,3 mln zł). Rekord ten został już jednak pobity, bo w ostatnim kwartale 2015 r. zysk netto sięgnął 5,6 mln zł. W jeden kwartał Grodno zarobiło niemal tyle, ile w całym ubiegłym roku (6,1 mln zł). Rekordowe były także przychody, które po raz pierwszy w historii przekroczyły 90 mln zł. Rosną przychody, rosną zyski, dodatkowo spółka rozwija także asortyment oraz sieć sprzedaży, na którą składa się już 55 punktów. Wszystko to sprawiło, że podstawy do osiągniętego w 2015 r. wzrostu kapitalizacji były mocne. Sam rozwój działalności czasami jednak nie wystarcza, aby spółka wzbudziła zainteresowanie wśród inwestorów. Potrzebna jest moda, czynnik, który zachęci do zainwestowania w papier. W przypadku Grodna czynnikiem tym była ustawa o OZE. Spółka w pewnym momencie postawiła na rozbudowę nowej odnogi biznesu — fotowoltaiki.

Wprawdzie nadal nie jest ona najważniejszą pozycją w rachunku wyników spółki, lecz zmiany w prawie sprawiły, że o odnawialnych źródłach energii stało się głośno. Inwestorzy zaczęli więc szukać spółek, które na nowym prawie mogłyby zyskać. Grodno, jako generalny wykonawca instalacji fotowoltaicznych, było beneficjentem tych zmian. Fotowoltaiczna hossa trafiła w Grodnie na podatny grunt i przyspieszyła wzrost jego wartości.

— To, że dużo mówi się o fotowoltaice w kontekście ustawy o OZE, przyczynia się do wzrostu popularności tych rozwiązań. Zwiększa się świadomość potencjalnych użytkowników na temat energii odnawialnej oraz popularyzowana jest energetyka obywatelska. To natomiast przekłada się na większą liczbę zapytań ofertowych i zwyżki sprzedaży — tłumaczył w maju ubiegłego roku Andrzej Jurczak, prezes Grodna. Obecnie Grodno z giełdowego punktu widzenia znajduje się w zupełnie innym miejscu niż jeszcze przed rokiem. Kapitalizacja skoczyła do 86 mln zł, a spółka przeniosła się na główny rynek GPW. Grodno stara się przekonywać do siebie inwestorów także m.in. poprzez bycie spółką dywidendową. W swojejgiełdowej historii już trzykrotnie dzieliło się zyskiem z akcjonariuszami. W 2012 r. kwota dywidendy sięgnęła 369 tys. zł, podczas gdy w 2015 r. przekroczyła 1,8 mln zł. Wraz z rozwojem spółki suma do podziału rośnie i istnieje szansa, że nie jest to ostatnie słowo Grodna. Zarząd optymistycznie ocenia koniunkturę w branży i podtrzymuje swoje prognozy.

— Zakładamy dalsze umacnianie pozycji Grodna na rynku. Celem jest zdobycie pozycji w pierwszej trójce największych firm w branży — zapowiada prezes Grodna. Obecnie spółka znajduje się w pierwszej dziesiątce największych dystrybutorów elektrotechnicznych na rynku.

Jak wybrano Mistrza GPW

W grudniu 2015. dziennikarze „Pulsu Biznesu” i portalu Bankier.pl wytypowali 16 spółek, które, ich zdaniem, zasłużyły na wyróżnienie poprawą wyników, umocnieniem pozycji rynkowej, wzrostem notowań i dywidendową hojnością. Od tego momentu decydowali już czytelnicy, którzy w głosowaniu internetowym wskazywali zwycięzców poszczególnych par. W pojedynku finałowym Grodno wygrało z CD Projektem stosunkiem 76 do 24.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Adam Torchała, Bankier.pl

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy