Francuskie firmy kochają Polskę

opublikowano: 03-06-2019, 22:00

Aż 75 proc. francuskich firm ocenia pozytywnie lub bardzo pozytywnie atrakcyjność inwestycyjną Polski — wynika z badania KPMG.

Negatywną lub bardzo negatywną opinię ma tylko 3 proc. przedsiębiorców znad Sekwany. Najbardziej chwalą kapitał ludzki: jakość kadry menedżerskiej (88 proc.), poziom edukacji (85 proc.), jakość specjalistów (83 proc.) i pracowników fizycznych (68 proc.). Skarżą się na rynek pracy — dostępność pracowników fizycznych (55 proc.) i specjalistów (32 proc.), a także otoczenie prawno-regulacyjne, w którym najbardziej doskwiera im poziom regulacji rynku (42 proc.) oraz brak przejrzystości i stabilności (67 proc.).

Mimo negatywnych zjawisk 30 proc. firm chce otworzyć nowe biuro lub oddział, 18 proc. — uruchomić nowy zakład produkcyjny, a 5 proc. — centrum B+R. 38 proc. nie planuje jednak otwarcia nowych obiektów.

— Działamy w bardzo regulowanej branży, nie wiemy, co się wydarzy za 2-3 lata — mówi Joanna Drewla, dyrektor generalna Servier Polska.

Mimo to farmaceutyczna firma inwestuje: doda kolejną linię produkcyjną w warszawskiej fabryce.

— Przez pięć lat zainwestowaliśmy ok. 1 mld zł w dostosowanie sklepów, a 160 mln zł w IT, cyfryzację i e-commerce. Jednak długofalowe prognozowanie jest utrudnione. Na tydzień przed 12 listopada okazało się, że będzie to dzień wolny od handlu, a podatek od sprzedaży detalicznej może nas kosztować 1,4 proc. obrotów — ostrzega Christophe Rabatel, prezes Carrefour Polska.

1092

Tyle firm z francuskim kapitałem działa w Polsce, zatrudniając ponad 200 tys. osób...

81

mld zł ...a tyle zainwestowały, co daje Francji 3. miejsce, po Niemczech i USA. W 2017 r. reinwestowały rekordowe 3,6 mld zł, czyli 48 proc. dochodu.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Małgorzata Grzegorczyk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy