Jeśli branża motoryzacyjna jest papierkiem lakmusowym gospodarki, to w 2014 r. po kryzysie śladu nie będzie. Wierzy w to Valeo, francuski producent komponentów dla przemysłu samochodowego, który mocno zwiększa produkcję. Zresztą optymizm bardzo pasuje do firmy, której nazwa to po łacinie „dobrze się czuję”. Na pewno tak jest nad Wisłą.
Strefa tu…
W fabrykach w Skawinie Valeo zamierza wydać 92,6 mln zł i zatrudnić jeszcze 433 pracowników, w tym 80 z wyższym wykształceniem. Firma może liczyć na rządowy grant — 2 mln zł. Z informacji „PB” wynika, że międzyresortowy zespół ds. inwestycji zagranicznych wydał już na to zgodę. Dodatkowo Valeo Autosystemy ma szansę na zwolnienie z CIT w Krakowskiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej (43,4 mln zł).
— Jesteśmy w trakcie poszerzania strefy i na razie nie ujawniamy planów inwestorów — mówi Krystyna Sadowska z krakowskiej strefy.
— Jako spółka giełdowa jesteśmy teraz w tzw. cichym okresie przed publikacją półrocznych wyników grupy planowaną na 26 lipca, dlatego nie komentujemy takich tematów — wyjaśnia Aurélie Wayser-Langevin z biura prasowego Valeo. W Skawinie Francuzi chcą powiększyć oddziały systemów chłodzenia silnika i wycieraczek. Spółka zamierza też rozbudować laboratoria. Objęcie terenu fabryki strefą (chodzi o 13,5 ha) oznacza, że Valeo utrzyma tu 3,2 tys. miejsc pracy do 2019 r. Inwestycja ma się zakończyć do końca 2014 r.
… strefa tam
Do połowy 2014 r. Valeo chce rozbudować kosztem 37,1 mln zł także fabrykę w Chrzanowie. Tu również liczy na włączenie do specjalnej strefy ekonomicznej, tym razem 13 ha. W Chrzanowie Francuzi produkują systemy świetlne. Poszerzenie działu badawczo-rozwojowego ma umożliwić produkcję lamp z zastosowaniem zgrzewania laserem. Dzięki temu projektowi ma powstać 80 dodatkowych etatów.
Valeo inwestuje także na Śląsku. W kwietniu firma odebrała kolejne zezwolenie na działalność w Katowickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej dla zakładu w Czechowicach-Dziedzicach. Obiecała dodatkowe 400 etatów (już ma 900 pracowników) i 115 mln zł nakładów w fabryce rozruszników, alternatorów i kompresorów do klimatyzacji samochodowych.
Rosną gdzie indziej
Valeo zwiększa moce produkcyjne także w innych krajach. Na początku czerwca spółka ogłosiła, że rozbudowuje zakład produkujący systemy wspomagania kierowania w Veszprem na Węgrzech, dzięki czemu zwiększy jego moce o 50 proc., a fabryka stanie się największą w swojej specjalności w Europie. Valeo, które pierwszy zakład w Polsce kupiło w 1996 r., ma tu dziś kilka spółek. To Valeo Electric and Electronic Systems, fabryka produkcji i regeneracji systemów elektrycznych w Czechowicach-Dziedzicach, Valeo Autosystemy (z zakładami: systemów chłodzenia silnika w Skawinie, produkcji wycieraczek w Skawinie, modułów czołowych w Tychach i systemów świetlnych w Chrzanowie) oraz Valeo Service Eastern Europe, spółka handlowa na wtórnym rynku części zamiennych. Koncern zatrudnia łącznie 71 tys. osób w 28 krajach. Ma 127 fabryk, 21 centrów badawczo-rozwojowych i 40 centrów rozwoju.