Franczyza kwitnie przed podatkiem

opublikowano: 04-04-2016, 22:00

We franczyzie działa już ponad 70 tys. placówek handlowych i usługowych. Branża nadal nie wie, czy obejmie ją podatek obrotowy.

Prace nad podatkiem od obrotów sieci handlowych intensywnie toczą się od kilku miesięcy — i wygląda na to, że z każdym dniem do ostatecznego rozwiązania jest dalej niż bliżej. Andrzej Abramowicz, poseł Prawa i Sprawiedliwości, który mocno zaangażował się w prace nad projektem, poinformował niedawno, że w połowie kwietnia można spodziewać się dwóch nowych wersji założeń podatku — jedną mają przygotować posłowie, a drugą resort finansów. Nie wiadomo, czy podatek, który początkowo miał być narzędziem „wyrównywania szans między małymi polskimi sklepami a potężnymi międzynarodowymi koncernami”, będzie jednakowy dla wszystkich, czy wprowadzone zostaną stawki progresywne, które — jak to się stało w przypadku Węgier — może zakwestionować Komisja Europejska. Najprawdopodobniej jednak w żadnej z dwóch nowych wersji założeń ustawy nie będzie zapisu o opodatkowaniu członków sieci franczyzowych, co na początku roku wzbudzało największe kontrowersje i doprowadziło do ulicznych protestów małych sklepikarzy.

— Dzięki działaniom organizacji branżowych na razie udałosię uniknąć opodatkowania franczyzy handlowej. Wciąż nie znamy jednak ostatecznego kształtu rozwiązań fiskalnych, co powoduje, że rynek działa w warunkach niepewności, która nie sprzyja decyzjom inwestycyjnym — mówi Michał Wiśniewski, dyrektor działu doradztwa we franczyziew firmie doradczej Profit System.

Niepewność nie przeszkadza jednak rynkowi w szybkim rozwoju. Zgodnie z danymi z najnowszego raportu Profit System, na koniec ubiegłego roku w Polsce funkcjonowało ponad 1100 systemów franczyzowych (z czego co piąty wywodziłsię z zagranicy), w których zrzeszonych było 68,5 tys. punktów handlowych i usługowych — od dużych marketów, hoteli czy restauracji po małe wiejskie sklepy czy malutkie „wyspy” w galeriach handlowych. Najwięcej systemów — prawie 200 — działa w branży gastronomicznej, ale pod względemliczby placówek dominuje drobny handel. W działających w nim systemach zrzeszonych jest około 36 tys. sklepów, w tym tylko w największym na rynku systemie ABC (organizowanym przez giełdowy Eurocash) prawie 8 tys. Profit System szacuje, że we wszystkich działających w Polsce franczyzach pracę ma 460 tys. osób, głównie w małych, zatrudniających kilka osób firmach, prowadzących pojedyncze placówki na licencji. W ubiegłym roku na rynku zadebiutowało 121 nowych marek franczyzowych, a 69 zakończyło działalność. Profit System podaje, że na rynku działa około 100 krajowych i zagranicznych marek handlowych i usługowych, poszukujących pierwszych franczyzobiorców. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcel Zatoński

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu