Franz Jurkowitsch widzi koniec posuchy

DI
opublikowano: 2009-11-26 09:16

Szef Warimpeksu z większym optymizmem spogląda w przyszłość. W branży hotelarskiej spostrzega stabilizację, a to już jest pozytywna informacja.

Warimpex, firma działająca w branży hotelarskiej i deweloperskiej, opublikował dzisiaj wyniki. Po trzech kwartałach przychody wyniosły 62 mln EUR. To spadek o 12 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem. EBITDA jest już dodatnia i wynosi 2,5 mln EUR (mimo to mamy spadek o 90 proc.) Wynik netto to -98 mln EUR. Franz Jurkowitsch, szef spółki, spodziewa się lepszych czasów.

- Po dość długim okresie „posuchy“ zaobserwowaliśmy w trzecim kwartale 2009 roku stabilizację rynku hotelarskiego, który z zasady reaguje precyklicznie, stanowiąc tym samym bezpośrednią i pozytywną oznakę aktualnego ożywienia. Istnieje co prawda w tym zakresie zróżnicowanie regionalne, np. Praga i Bukareszt, gdzie sytuacja nadal jest trudna, ale na innych rynkach aktualne perspektywy są znacznie lepsze niż jeszcze na dzień 30 czerwca 2009. Wyraża się to z jednej strony w aktualnych liczbach trzeciego kwartału w formie wyraźnie dodatniego wyniku EBITDA wynoszącego 4,3 mln EUR, a z drugiej strony możliwe było wycofanie niektórych odpisów umorzeniowych z pierwszego półrocza, co pozwoliło uzyskać dodatni wynik netto okresu – opisuje w komentarzu do wyników.

Dodaje, że również rynek transakcji nieruchomościowych odczuwa wyraźne ożywienie. Dowodem ma być sprzedaż Hotelu andel’s w Krakowie - jak podkreśla - w trudnej sytuacji na dobrych warunkach.
Spółka pokazała też, jak wygląda obłożenie jej polskich hoteli.

„Obłożenie Hotelu InterContinental było nieco mniejsze, ale w pierwszych trzech kwartałach w dalszym ciągu dobre, osiągając 71 proc. (2008: 78 proc.). W Hotelu Sobieski obłożenie było także mniejsze niż w porównywalnym okresie roku poprzedniego (I-IX/2009: 57 proc., I-IX/2008: 68 proc.). Obłożenie Hotelu Chopin spadło z 76 proc. do 65 proc, średnia cena pokoju została także obniżona. W Hotelu andel’s w Krakowie obłożenie lekko wzrosło (I-IX/2009: 69 proc., I-IX/2008: 67 proc.). Obłożenie pokoi w hotelu turystycznym Amber Baltic spadło do 44 proc. (I-IX/2008: 51 proc.). W związku z położeniem na wybrzeżu Morza Bałtyckiego obłożenie tego hotelu, w przeciwieństwie do hoteli miejskich, jest bardzo uzależnione od sezonu” – czytamy w raporcie.