Fundusz White łowi w reklamie i mediach

Grzegorz Nawacki
21-01-2010, 00:00

Zespół związany z branżą od 15 lat szuka projektów, w które zainwestuje do 10 mln zł.

Zespół związany z branżą od 15 lat szuka projektów, w które zainwestuje do 10 mln zł.

White — to pierwszy w Polsce fundusz nastawiony na inwestycje w sektor reklamy i mediów. Zarządzają nim Tomasz Kawka i Lechosław Olszewski, menedżerowie przez lata związani z AMS. Oprócz nich właścicielami są prezesi trzech firm: Zbyszko Dzięgielewski, Adam Smierzchalski i Przemysław Nowicki.

— Wszyscy od wielu lat związani jesteśmy z sektorem mediów i reklamy. Potrafimy zidentyfikować perspektywiczny projekt. Chcemy przejmować lub budować je od podstaw. Na inwestycje planujemy wydawać do 10 mln zł i w najbliższym roku zrealizować dwa-trzy projekty — mówi Tomasz Kawka, prezes White.

Szybko na plus

Prezes deklaruje, że kilka projektów jest już zaawansowanych.

— Prowadzimy rozmowy m.in. o partnerstwie z wydawcą prasy. On ma znaną markę, a my pomysł, jak wykorzystać ją w internecie. Oprócz tego interesują nas nośniki reklamowe skierowane do najlepszych grup docelowych — mówi Tomasz Kawka.

Za atrakcyjne uznaje wyceny 8-12 razy EBITDA. Fundusz zaakceptuje pakiet poniżej 50 proc. udziałów, ale tylko wtedy, gdy będzie miał opcję ich powiększenia.

— Projekty muszą osiągać rentowność operacyjną po dwóch latach. Nie zamierzamy inwestować i czekać cztery lata, aż wytworzy się rynek dla projektu — mówi Tomasz Kawka.

Dlatego jeśli White stworzy np. portal, to na pewno skierowany do grupy atrakcyjnej reklamowo. Na razie funduszu inwestuje pieniądze założycieli.

— Gdy przyjdzie czas na dokapitalizowanie, rozważymy sprzedaż spółek z portfela lub pozyskanie nowych inwestorów do funduszu — mówi Tomasz Kawka.

Eksperci tłumaczą, że powstawanie funduszy skoncentrowanych na konkretnych branżach to zjawisko znane na świecie.

— Obok dużych funduszy pozyskujących kapitał od inwestorów powstają małe tworzone przez ludzi z doświadczeniem w danej branży. Oprócz kapitału wnoszą one wiedzę, doświadczenie, kontakty. Najwięcej z nich koncentruje się na IT i biotechnologii — mówi Barbara Nowakowska, prezes Polskiego Stowarzyszenia Inwestorów Kapitałowych.

Spore wiano

White nie zaczyna od zera — założyciele oprócz pieniędzy wnieśli większościowe udziały w siedmiu spółkach. Podzielono je na dwie struktury. Innovations Group skupia dom mediowy Innovations, Metropolis, zajmującą się komunikacją marketingową w przestrzeni publicznej, i Crazy Mouse, agencję reklamową. Ma oferować zintegrowane usługi marketingowe.

— Ta część biznesu ma rosnąć operacyjnie i będąc blisko rynku definiować obszary, w których warto inwestować np. która grupa klientów lub medium jest atrakcyjne dla reklamodawców — mówi Tomasz Kawka.

Drugą nogą jest Brand New Media Group, który ma rozwijać projekty z obszaru nowych mediów. Na razie ma Brand Avenue, właściciela sieci nośników wielkoformatowych, See Me i Propagandę, dwie firmy zajmujące się specjalistycznymi formami reklamy, oraz Operativę nastawioną na produkcję.

Grzegorz Nawacki

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Grzegorz Nawacki

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Fundusz White łowi w reklamie i mediach