Fundusze ruszają na zakupy

GN
opublikowano: 26-11-2009, 00:00

Nastrój w branży private equity jest równie dobry jak przed kryzysem. Zaczyna się polowanie.

Nastrój w branży private equity jest równie dobry jak przed kryzysem. Zaczyna się polowanie.

Zarządzający funduszami private equity w Europie Środkowej wyciągnęli flinty i ruszają na polowanie — wynika z najnowszego badania Deloitte. Prawie 70 proc. z nich koncentruje się na szukaniu nowych inwestycji, podczas gdy kwartał wcześniej tak deklarowało jedynie 49 proc. Co to oznacza?

— W przyszłym roku można oczekiwać większej liczby inwestycji. Zarządzający wiedzą, że teraz warto inwestować, by za kilka lat wychodzić przy dużo lepszej koniunkturze — mówi Jacek Pogonowski, partner Societe Generale Asset Management w Polsce.

Zarządzający przechodzą od słów do czynów. W październiku EQT ogłosił wezwanie na HTL-Strefę, a kilkanaście dni później przejął dwie kablówki w Bułgarii. Advent International stara się przejąć WSiP. W "zakupowym" nastroju wciąż jest Enterprise Investors. Kilka dni temu przejął sieć marketów w Rumunii, a według naszych informacji jego fundusz venture capital jeszcze w tym roku może domknąć szóstą akwizycję. A to nie koniec.

— Cały czas przyglądamy się spółkom do przejęcia, w tym giełdowym. Trudno przesądzić, kiedy może dojść do kolejnej transakcji. Sytuacja trochę się ustabilizowała, nikt już nie spodziewa się armagedonu w gospodarce, a z drugiej strony widać, że szybkiego powrotu do rekordowych poziomów wycen nie będzie. Teraz o transakcjach rozmawia się trochę łatwiej niż na początku roku — mówi Monika Morali-Efinowicz, partner Advent International.

Zarządzający mogą szukać celów do przejęcia, bo mniej czasu poświęcają spółkom portfelowym. Odsetek tych, którzy koncentrują się na zarządzaniu portfelem, spadł z 48 do 29 proc. Nadal tylko 3 proc. myśli o wyjściu z inwestycji.

Zapał do kupowania wynika ze znaczącej poprawy nastroju. Indeks zaufania wzrósł z 78 do 117 punktów i jest już na poziomie sprzed kryzysu. Co trzeci zarządzający oczekuje poprawy w gospodarce, a jedynie 7 proc. obawia się pogorszenia. Kwartał wcześniej optymistów było jedynie 6 proc., za to ponad połowa spodziewała się osłabienia.

— Kryzys nie minął, 2010 r. będzie ciężki, sytuacja będzie zmienna, ale z całą pewnością najgorsze już za nami — mówi Jacek Pogonowski.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: GN

Polecane