Galerie zapraszają artystów i społeczników

opublikowano: 05-06-2019, 22:00

Spektakle i wernisaże w centrach handlowych mają budować lojalne społeczności klientów i zwiększać sprzedaż

Galeria Klif w Gdyni organizuje w swoich wnętrzach wystawy malarstwa i fotografii. W Galerii Północnej w Warszawie dwa razy w tygodniu odbywają się spotkania teatralne — poranki dla dzieci i wieczorki dla dorosłych. Jak zauważa Anna Szmeja, dyrektor generalna Retail Institute, organizacji eksperckiej działającej na rzecz nieruchomości handlowych w Polsce, na rynku można zaobserwować trend polegający na tworzeniu przez galerie programów włączających i aktywizujących społeczności lokalne.

Efektem współpracy Galerii Klif z Muzeum Miasta Gdyni była m.in. wystawa pt.
„Jazda! Motoryzacja w międzywojennej Gdyni”. Na parterze galerii można było
podziwiać Mercedesa W136 170 VA.
Zobacz więcej

MAGNESY:

Efektem współpracy Galerii Klif z Muzeum Miasta Gdyni była m.in. wystawa pt. „Jazda! Motoryzacja w międzywojennej Gdyni”. Na parterze galerii można było podziwiać Mercedesa W136 170 VA. Fot. ARC

— Z perspektywy biznesowej takie programy mają na celu budowanie pozycji i tożsamości obiektu w mieście czy regionie — wyjaśnia Anna Szmeja.

Eksperyment na Woli

Za miesiąc dowiemy się, jakie wydarzenia będą się odbywać w odrestaurowanej XIX-wiecznej Willi Urlicha, należącej do pobliskiego CH Wola Park. Znajdująca się w niewielkim zrewitalizowanym parku nieruchomość ma trafić w ręce organizacji działającej w obszarze kultury, innowacji społecznych, edukacji i designu, która wygra konkurs na jej zagospodarowanie. Ogłoszenie wyników nastąpi 2 lipca 2019 r.

— Kilka lat temu pojawiły się pierwsze pomysły komercyjnego zagospodarowania wyremontowanej Willi Ulricha, głównie związane z działalnością gastronomiczną. Jesienią 2018 r. przeprowadziliśmy badania i konsultacje, do których zaprosiliśmy ponad 250 przedstawicieli lokalnej społeczności. To oni przekonali nas do stworzenia tu przestrzeni łączącej działalność kulturalną i społeczną z miejscem relaksu i spotkań, którego — jak się okazało — bardzo w tej części Warszawy brakuje — mówi Kamila Popławska- Bernatowicz z Wola Parku, menedżer projektu Willa Ulricha.

Eksperyment zakłada, że centrum handlowe przeznaczy 2 mln zł na realizację zwycięskiej koncepcji i 400 tys. zł na wyposażenie willi pod kątem planowanej działalności. Organizacja, która wygra, przez minimum trzy lata będzie tam prowadziła działalność angażującą mieszkańców dzielnicy i miasta. Nie za darmo — ma pokrywać koszty utrzymania willi i płacić czynsz — w kolejnych latach odpowiednio 3, 4 i 5 proc. od obrotów. Wpływy Wola Park zamierza reinwestować w willę.

— Nikt w Polsce nie realizował jeszcze takiego modelu biznesowego. Wypracowanie formatu zostało poprzedzone analizą istniejących modeli funkcjonowania uspołecznionego biznesu oraz szeregiem pogłębionych wywiadów, które przeprowadziliśmy m.in. z aktywistami miejskimi, założycielami start-upów i organizacji pozarządowych, pracownikami domów kultury i urzędnikami — mówi Mateusz Ściechowski z firmy Mr. Wolfe, pomysłodawca i juror konkursu na operatora Willi Ulricha.

Bilans pieniądza i ducha

Inwestowanie w wydarzenia kulturalne lub działania integrujące społecznie nie doczekało się jeszcze wyceny.

— Nie ma żadnych badań i analiz, co więcej — nie ma nawet mierników efektywności działań marketingowych w galeriach handlowych. Jedynie w kilku centrach w Polsce część najemców udostępnia wynajmującym swoje dzienne obroty, dzięki czemu można faktycznie zmierzyć efektywność danej kampanii czy wydarzenia. Retail Institute od dłuższego czasu podejmuje próby stworzenia narzędzi pomiarów efektywności marketingu CH i tym samym włączenia tego obszaru do naszych projektów, ale dziś niestety żadnychtwardych danych nie mamy — mówi Anna Szmeja.

65937540-8c2f-11e9-bc42-526af7764f64
Nieruchomości
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
Nieruchomości
autor: Dominika Masajło, Paweł Berłowski
Wysyłany raz w tygodniu
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.

Mimo braku liczb centra realizujące programy kulturalno-społeczne są przekonane, że bilans jest dodatni.

— Przygotowaliśmy już trzy ekspozycje polskiego malarstwa współczesnego oraz dwie związane z historią Gdyni. W naszej ocenie wzmacnia to wizerunek Klifu jako instytucji ważnej w życiu miasta, którego mieszkańcy silnie się z nim identyfikują. Zauważamy efekty wizerunkowe naszych akcji: rośnie liczba publikacji na temat Galerii Klif i pojawiamy się w innych kontekstach niż zakupowe — mówi Mariola Rogóż, dyrektor Galerii Klif w Gdyni, zarządca Cushman & Wakefield.

Kamila Popławska-Bernatowicz twierdzi, że w warszawskim projekcie Willa Urlicha kluczowy nie jest aspekt komercyjny, lecz budowanie długofalowych relacji.

— Działając zgodnie z filozofią Grupy INGKA, której jako Wola Park jesteśmy częścią, chcemy stworzyć przede wszystkim miejsce spotkań dla lokalnej społeczności — mówi menedżer projektu.

Liczą po swojemu

Galeria Północna ma własne metody oceny efektów. Po wprowadzeniu programów wspierających lojalność — m.in. wtorkowych poranków teatralnych dla dzieci i spektakli dla dorosłych w piątki wieczorem — udział lojalnych klientów w grupie odwiedzających Galerię Północną wzrósł o ponad 50 proc. Coroczne badanie Customer Satisfaction Index, realizowane przez agencję badawczą Meritum, wykazało, że już dwie trzecie z nich deklarują, że jest to najczęściej odwiedzane przez nich centrum handlowe. Przy okazji występów znanych kabaretów czy blisko 2-godzinnego spektaklu „May Day 2” na urodziny galerii odnotowano też wzrost odwiedzalności o 30-40 proc.

— Przy okazji wydarzeń realizujemy też cele sprzedażowe. Dwa pierwsze rzędy przed sceną są zarezerwowane dla osób, które dokonały u nas zakupu na określoną kwotę i na podstawie paragonu odebrały opaskę uprawniającą do wejścia do strefy VIP. Po wydarzeniach tego typu większy ruch odnotowują też najemcy z kategorii restauracje-kawiarnie — mówi Emilia Szkudlarek, dyrektor marketingu Galerii Północnej.

Przy organizacji wydarzeń kulturalno- -społecznych z Galerią Północną współpracują lokalne zespoły artystyczne, samorząd Białołęki i dzielnicowy dom kultury. Komunikacja z mieszkańcami dzielnicy i klientami w mediach społecznościowych pozwala im wpływać na repertuar i oceniać imprezy.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paweł Berłowski

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu