Garnitur do pracy na własny koszt

DR JOANNA SZLĘZAK-MATUSEWICZ
opublikowano: 27-09-2011, 00:00

KOMENTARZ – PORADA PODATKOWA

Przedsiębiorcy, zwłaszcza ci, którym zależy na obniżeniu podatku dochodowego, zastanawiają się często, czy mogą zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów zakup odzieży — garniturów, garsonek, koszul itp.

Przepisy BHP nakładają na przedsiębiorców z określonych branż obowiązek dostarczenia pracownikom odzieży ochronnej. Dotyczy to w szczególności pracowników narażonych na działanie czynników chemicznych. W takiej sytuacji zakup kombinezonów czy hełmów będzie stanowił koszt uzyskania przychodów.

Obowiązek noszenia określonego przez pracodawcę stroju nie zawsze jednak wynika z przepisów BHP. Przedsiębiorcy mogą wymagać od pracowników, często na podstawie stosownych zapisów w regulaminie pracy, noszenia odpowiedniego ubioru. Wyposażają więc swoich pracowników mających bezpośredni kontakt z klientem w jednolite stroje. Wtedy taki strój spełniać może dwie funkcje: identyfikującą (klient dzięki strojowi pracownika kojarzy markę firmy, jej usługi, a także indywidualizuje firmę itp. Ta funkcja znajdzie zastosowanie np. w przypadku firm kurierskich, banków, firm transportowych), reklamową (na ubiorze naszyte jest logo firmy).

Z punktu widzenia podatku dochodowego zakup takiego stroju musi być indywidualnie rozpatrywany przez podatnika pod kątem zaliczenia wydatku do kosztów podatkowych. Wskazać można jedynie ogólne przesłanki wynikające z wydawanych w tym zakresie interpretacji podatkowych, których spełnienie pozwoli zaliczyć taki wydatek do kosztów podatkowych: pomiędzy wydatkiem na zakup stroju służbowego a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowo-skutkowy, czyli poniesiony wydatek musi mieć wpływ na uzyskanie przychodu lub też funkcjonowanie firmy, obowiązek posiadania takiego ubioru wypływa np. z regulaminu firmy, na rzecz której wykonywana jest praca lub innych zasad działalności firmy, strojem firmowym może być tylko taki ubiór, który posiada trwałe cechy charakterystyczne dla określonej firmy, np. logo, krój, barwa. Takie trwałe oznaczenie powinno być widoczne w taki sposób, aby mogło stanowić element o funkcji reklamowej i jednoznacznie identyfikować konkretną firmę. Pracownik noszący taki strój ma bezpośredni kontakt z klientem.

Zakup strojów, które nie spełniają tych warunków nie może zostać zaliczony do kosztów podatkowych.

Nie można więc zaliczyć do nich zakupów garniturów i garsonek, np. bez trwałych elementów reklamowych, które mają charakter odzieży osobistej. Zdaniem organów podatkowych, nie zachodzi wtedy związek poniesionego wydatku z przychodem. Można też interpretacje, w których przewija się wątek uznania zakupu garnituru za wydatek o charakterze reprezentacyjnym, a ten zgodnie z ustawami o podatkach dochodowych nie stanowi kosztu podatkowego.

DR JOANNA SZLĘZAK-MATUSEWICZ

Kierownik Zespołu Analiz Podatkowych Tax Care

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: DR JOANNA SZLĘZAK-MATUSEWICZ

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu