W IV kwartale światowa sprzedaż komputerów osiągnęła 78,1 mln sztuk. Zdaniem analityków firmy Gartner, z powodu światowej recesji mniejszy popyt zanotowano w USA oraz w krajach Europy, Azji i Afryki. Segmentem rynku, w którym sprzedaż PC-tów rozwijała się najlepiej, były mininotebooki.
Hewlett-Packard (HP) zanotował w czwartym kwartale wzrost sprzedaży o 3,5 proc. (prawie 15 mln komputerów), ale w ujęciu rocznym najniższy wzrost od połączenia przedsiębiorstwa z firmą Compaq w 2003 r. Zdaniem Gartner, HP radził sobie dobrze w regionie Europy, Afryki i Środkowego Wschodu, agresywnie promując mininotebooki, ale sprzedaż w USA rozwijała się gorzej.
Dell z kolei zanotował satysfakcjonujący wzrost sprzedaży w regionie Azji i Pacyfiku. Firma sprzedała 10,3 mln komputerów na świecie, ale zanotowała spadek w ujęciu rocznym o 5,9 proc.
Na skutki kryzysu nie mógł narzekać Acer, który zanotował aż 31,1 proc. wzrost sprzedaży (9,6 mln sztuk), dzięki - zdaniem Gartner - niskim cenom oferowanych PC-tów.
Na czwartym miejscu pod względem ilości sprzedanych komputerów (5,5 mln sztuk) znalazła się firma Lenovo, której sprzedaż spadła (po raz pierwszy od 2006 r.) w porównaniu do IV kwartał 2007 r. o 4,5 proc. Piąta była Toshiba z 3,6 mln sztuk i 20,7 proc. wzrostem sprzedaży.
W USA sprzedaż komputerów w IV kwartale spadła o 10 proc. Zdaniem analityk Gartner Mika Kitagawa, w tym okresie w Stanach Zjednoczonym firmy obcinały wydatki na IT, m.in. odkładając wymianę komputerów z powodu kryzysu. Jej zdaniem, kryzys najbardziej odczuli ci producenci, którzy oferowali najwięcej rozwiązań IT dla biznesu.
W tym samym kwartale 2008 r. sprzedaż w regionie Azji i Pacyfiku wzrosła tylko o 1,8 proc. i osiągnęła 19,5 mln sztuk. Sprzedaż w Chinach wzrosła o 0,8 proc., w Indiach o 2,2 proc., a w Japonii o 7 proc. W Ameryce Łacińskiej sprzedaż 7,2 mln sztuk (wzrost o 10 proc.).
Światowa sprzedaż w całym 2008 r. osiągnęła 302,2 mln komputerów - o 10,9 proc. więcej, niż w 2007 r. Pierwsza piątka producentów, którzy sprzedali najwięcej, pozostała jednak bez zmian. Dell odzyskał siły dzięki prowadzonemu w 2008 r. procesowi restrukturyzacji, Lenovo kontynuowało ekspansję poza chińskim rynkiem, a sprzedaż Toshiby rosła szybciej, niż przeciętna całego rynku.
Gartner to firma analityczna, zajmująca się badaniami branży IT. Jej siedziba
mieści się w Stamford w USA. Firma powstała w 1979 roku. Zatrudnia 1200
analityków i konsultantów w 80 krajach na całym świecie.(PAP)