Gazele Biznesu w nowym środowisku

opublikowano: 20-12-2020, 03:35
aktualizacja: 20-12-2020, 03:55

Dwudziesta pierwsza edycja rankingu Gazele Biznesu znacząco różni się od poprzednich. O ile bowiem wyniki, które decydują o liczbie firm na liście i zajmowanych przez nie miejscach pochodzą z lat 2017-19, czyli sprzed rewolucji w warunkach życia, pracy i prowadzenia biznesu wywołanej przez pandemię, o tyle opracowanie rankingu i przygotowanie do jego publikacji odbywały się już w rzeczywistości zweryfikowanej przez COVID-19.

Patricia Deyna, prezes Bonnier Business Polska, wydawcy „Pulsu Biznesu” i portalu pb.pl
Patricia Deyna, prezes Bonnier Business Polska, wydawcy „Pulsu Biznesu” i portalu pb.pl

Zacznijmy od formuły ogłoszenia rankingu. Po raz pierwszy pełną listę publikujemy wyłącznie w internecie. Po raz pierwszy również zrezygnowaliśmy z wydawania oddzielnego katalogu z listą i opisami jej liderów na rzecz dodatków do codziennych wydań drukowanych „Pulsu Biznesu”. To jednak nie efekt pandemii, lecz przede wszystkim zmiany strategii wydawnictwa Bonnier Business Polska – wydawcy „Pulsu Biznesu”, portalu pb.pl i oczywiście rankingu „Gazele Biznesu”. Wobec zmian zachodzących na rynku mediów w roku 2020 ostatecznie postawiliśmy na realizację strategii określanej przez nas hasłem „online first”. Zakłada ona, że podstawowym i najszybciej docierającym do odbiorcy nośnikiem informacji jest internet, a publikacje drukowane, w tym codzienne wydania „Pulsu Biznesu”, stanowią rozwinięcie i uzupełnienie treści serwowanych online. Dlatego od dziś pełny ranking i towarzyszące mu teksty redakcyjne – w tym wizytówki firm, które zajęły miejsca na podium w poszczególnych województwach – publikujemy na stronie www.pb.pl/gazele. W wydaniu papierowym przedstawiamy jedynie minirankingi wojewódzkie i portrety zwycięzców z poszczególnych regionów. Na początku przyszłego roku wydrukujemy zaś cykl dodatków regionalnych, w których przybliżymy również sylwetki pozostałych liderów wojewódzkich. O słuszności formuły, w której internet jest głównym nośnikiem informacji na temat Gazel Biznesu, przekonaliśmy się już marcu 2020 r. Na początku pandemii przygotowywaliśmy galę wieńczącą poprzednią edycję rankingu, by praktycznie w ostatniej chwili się dowiedzieć, że z powodu kolejnych obostrzeń nie może się ona odbyć. Uznaliśmy, że do czasu zakończenia koronakryzysu to sieć powinna być głównym środkiem publikowania informacji o Gazelach i komunikowania się z laureatami. Tak więc COVID-19, podobnie jak to zrobił w większości dziedzin, przyspieszył także cyfryzację Gazel Biznesu.

Wróćmy jednak do samego rankingu i jego laureatów. Tu różnic wobec lat poprzednich jeszcze nie widać. Ten rok jest kolejnym, który potwierdza, że najbardziej dynamiczne małe i średnie firmy w Polsce to przedsiębiorstwa, których produkty i usługi są zaawansowane technologicznie i spełniają najwyższe standardy narzucane przez odbiorców z całego świata. Wystarczy rzut oka na tegoroczną czołówkę rankingu, w której znalazły się firmy Dalpo Poland, Ekoenergetyka Polska i Freezco. Dwie pierwsze już przed rokiem zapewniły sobie miejsce na szczycie regionalnych rankingów. Tegoroczny zwycięzca – Dalpo, producent nowoczesnych folii i etykiet dla logistyki i handlu, z pewnością skorzysta jeszcze na obserwowanym rozkwicie e-sprzedaży. Laureat drugiego miejsca – Ekoenergetyka, dostawca stacji ładowania pojazdów elektrycznych, to firma oferująca zaawansowane technologicznie produkty znajdujące odbiorców na całym świecie. Wreszcie laureat trzeciego miejsca – Freezco jest dostawcą ryb hodowanych bądź odławianych z zachowaniem najwyższych standardów ochrony środowiska i zdrowia konsumentów. Ta trójka i większość laureatów dalszych miejsc naszego rankingu potwierdzają, że Gazele to firmy z pierwszej ligi biznesu, które zaliczają się do sektora MŚP tylko ze względu na wczesny etap działalności lub świadomy wybór ich właścicieli.

Mimo głębokiego przekonania, że Gazele Biznesu są firmami potrafiącymi przetrwać niejeden kryzys, powinniśmy jednak pamiętać, że nasza lista powstała na podstawie wyników z lat poprzedzających koronakryzys i że w dniu jej publikacji warunki prowadzenia biznesu są całkiem odmienne od tych sprzed roku, dwóch czy trzech. Dla niektórych firm z pewnością stanowią poważne utrudnienie, dla innych są szansą na jeszcze szybszy rozwój. Możemy się o tym przekonać, czytając teksty o regionalnych liderach pisane już w grudniu 2020 r. Trudno więc dziś prognozować, jak będzie wyglądał nasz ranking za rok. Ile firm się do niego zakwalifikuje i jaka będzie skala osiąganych przez nie przyrostów sprzedaży. Wierzę jednak głęboko, że właśnie ta grupa przedsiębiorstw po raz kolejny stawi czoła trudnościom i wyjdzie z kryzysu wzmocniona. Gratulując więc menedżerom i pracownikom firm – Gazel Biznesu, życzę im zdrowia, wytrwałości oraz powodzenia w nadchodzącym roku i liczę na spotkanie w kolejnej edycji rankingu.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane