Gazele z internetu

Wojciech KowalczukWojciech Kowalczuk
opublikowano: 2014-10-06 00:00

Opracowaliśmy pierwszy ranking liderów e-commerce. Wyselekcjonowaliśmy prawie trzy setki firm

E-handel to jedna z najszybciej rozwijających się dziedzin gospodarki. A obserwowanie działalności firm, które szybko się rozwijają, to domena naszej gazety. Już od 15 lat publikujemy ranking „Gazele Biznesu”, prezentujący zyskowne małe i średnie firmy wyróżniające się wysoką dynamiką wzrostu sprzedaży. Opierając się na tym wzorcu, postanowiliśmy po raz pierwszy opracować zestawienie najszybciej rozwijających się firm z branży e-commerce.

Ponieważ handel „wirtualny” znacznie różni się od „analogowej” działalności gospodarczej, postanowiliśmy dla e-Gazel Biznesu nieco złagodzić kryteria. Ich szczegóły omawia obok dyrektor firmy ARC Rynek i Opinia, która na zlecenie „Pulsu Biznesu” zgromadziła i opracowała dane e-przedsiębiorstw umieszczonych w rankingu. Niezależnie od modyfikacji na listę e-Gazel, podobnie jak w przypadku ich „analogowych” protoplastek, mogły trafić wyłącznie firmy przynoszące zysk, a o miejscu decydował procentowy przyrost obrotów w latach 2012-13.

W rankingu znalazły się zarówno firmy działające jedynie w e-gospodarce, jak i internetowe sklepy przedsiębiorstw od dawna obecnych na „realnym” rynku. To dowód, że e-biznes jest dostępny dla wszystkich.

Kto na podium

Trzy pierwsze miejsca w zestawieniu e-Gazel Biznesu przypadły przedsiębiorstwom z różnych województw. Najwyższy stopień podium zajęła warszawska firma Alvare, która jest typowym przykładem e-biznesu. Często taka działalność rodzi się bowiem albo z konkretnej, a trudnej do zaspokojenia potrzeby, albo z pasji. W przypadku zwycięzcy rankingu na początku była potrzeba. Andrzej Lacek, zmagając się z rwą kulszową, bezskutecznie szukał odpowiedniego dla siebie materaca, aż wreszcie sam go zaprojektował. Dzieło było na tyle udane, że postanowił zlecić produkcję podwykonawcy — firmie Tompol — i sprzedawać materace w internecie.

Tak powstała firma Alvare, która działa już od siedmiu lat. Dzisiaj oferuje sześć kolekcji, na które składają się dziesiątki różnych produktów. Skutecznie stawia czoła taniej konkurencji z Chin, a nawetplanuje ekspansję zagraniczną. Jak na e-Gazelę przystało, Alvare jest firmą rodzinną. W biznesowych zmaganiach właściciela wspiera żona. Firma Bikestacja z dolnośląskiego Bolesławca, druga w rankingu, narodziła się z pasji jej właścicieli. Łukasz Ryż i Rafał Iwan trenują wyczynowo kolarstwo i już 14 lat temu, jeszcze w czasie studiów, zaczęli handlować częściami do rowerów. Dzisiaj Bikestacja, która działa od 8 lat, dostarcza fanom dwóch kółek całe rowery, części i wszelkie akcesoria. Historia bolesławieckiej firmy dowodzi, że w e-biznesie łatwiej niż w typowym handlu wejść na rynki zagraniczne.

Bikestacja ma już sklepy internetowe w wersji chorwackiej i słowackiej, a pracuje nad rosyjską, włoską i hiszpańską. Zależnie od sezonu zatrudnia od 7 do 10 osób. Trzecie miejsce w pierwszej edycji e-Gazel Biznesu przypadło rzeszowskiej firmie GMTO, która jest wielobranżowym sklepem internetowym działającym na Allegro. Powstała zaledwie dwa lata temu jako jednoosobowe przedsięwzięcie Joanny Wapińskiej. Po roku dołączył do niej mąż Bartłomiej, który zrezygnował z poprzedniej pracy. Firma rozwija się tak szybko, że musiała się przeprowadzić do znacznie większego lokalu i przygotowuje otwarcie własnego sklepu internetowego. Niebawem zaś do duetu właścicieli dołączą kolejne dwie osoby.

Pod flagą biało-czerwoną

Firma ARC Rynek i Opinia przeprowadziła także wśród kandydatów na e-Gazele ciekawą ankietę. Wynika z niej m.in., że aż 97 proc. firm z tej branży ma całkowicie polski kapitał. Ponad 60 proc. to jednoosobowa działalność gospodarcza, ale jednoosobowo swoje sklepy prowadzi tylko 29 proc. ankietowanych, a prawie połowa zatrudnia od dwóch do dziewięciu osób.

Większość handluje w sieci wyposażeniem domu, artykułami dla dzieci, odzieżą i obuwiem lub kosmetykami. Za najważniejsze bariery w rozwoju swojej działalności e-Gazele Biznesu uważają niechęć Polaków do kupowania bez wcześniejszego obejrzenia towaru i płacenia za dostawę, obawy przed oszustwem, konieczność oczekiwania na towar i niepewność co do terminu jego otrzymania. Szybki rozwój branży dowodzi jednak, że i te przeszkody powoli tracą na znaczeniu.

Więcej w kolorowym dodatku dla prenumeratorów

TAK POWSTAWAŁ RANKING

MAREK LEKKI

dyrektor zarządzający firmy ARC Rynek i Opinia, która opracowała ranking

Instytut badawczy ARC Rynek i Opinia we współpracy z „Pulsem Biznesu” przygotował ranking najdynamiczniej rozwijających się firm z branży e-commerce, oparty na analizie ich danych finansowych. Nasz ranking bierze pod uwagę małe i średnie firmy o przychodach poniżej 100 mln zł w 2013 r. Te, które rozwijały się w ostatnich dwóch latach najszybciej i wykazały zysk w 2013 r., nagrodzono tytułem e-Gazeli Biznesu, klasyfikując je w rankingu na podstawie dynamiki wzrostu.

Właśnie to kryterium, a nie wielkość firmy czy obrotów, ważyło w naszym zestawieniu najwięcej. Zgłoszenia do rankingu zbieraliśmy dwiema metodami: CAWI (6850 zaproszeń do wypełnienia ankiety online wysłanych do firm e-commerce) oraz CATI (kontakty telefoniczne z 7215 firmami z bazy ARC Rynek i Opinia). Ankieta online była też dostępna na oficjalnej stronie rankingu promowanego w wielu miejscach sieci przez „Puls Biznesu”. W rankingu e-Gazel Biznesu obecne są firmy z każdego województwa, z różnym stażem na rynku i oferujące produkty praktycznie każdej kategorii.

Organizator

Puls Biznesu

Autor rankingu

Coface