Zajmująca się zagospodarowaniem odpadów spółka aktualizuje strategię. Rezygnuje z emisji i wydłuża czas na realizację celów.
Na przełomie grudnia i stycznia 2019/2020 r. akcje Geotransu, spółki działającej w segmencie gospodarowania odpadami (m.in. osadami ściekowymi oraz ubocznymi produktami spalania), zaczęły cieszyć się bardzo dużym zainteresowaniem. Spółka w sierpniu 2020 r. przedstawiła nową strategię działania, zgodnie z którą planowała w I etapie inwestycje za ok. 30 mln zł, z czego 16 mln zł miało zostać sfinansowane z emisji 500 tys. akcji. Zarząd w grudniu zadecydował jednak o odstąpieniu od przeprowadzenia emisji.
„W ocenie zarządu spółki nie było możliwe przeprowadzenie oferty publicznej akcji serii C w sposób zapewniający osiągnięcie zamierzonych parametrów ekonomicznych emisji”- podano w komunikacie.
Z przedstawionej aktualizacji strategii wynika, że finansowanie I etapu inwestycji projektu zostanie oparte o własne pieniądze Geotransu, finansowanie dłużne, a także za z pomocą partnerów inwestycyjnych w ramach nowo powołanych spółek. W aktualizacji nie została określona szacowana wartość nakładów inwestycyjnych.
- Działamy w branży, która wiąże się z dużym ryzykiem. Zaktualizowaliśmy strategię, ale nie zmieniamy jej celu głównego. Obecnie podejmowane i planowane działania nie są oparte o pozyskanie środków z emisji akcji, a w oparciu o środki własne, w związku z czym odstąpiliśmy od podawania konkretnych danych liczbowych – mówi Przemysław Weremczuk, prezes Geotransu.
Zapewnia, że poprzednia strategia, w latach 2017-20, została zrealizowana z sukcesem. Spółka wygenerowała w okresie I-III kw. ubiegłego roku 353 mln zł przychodów ze sprzedaży, 15,9 mln zł EBITDA oraz 12,7 mln zysku netto. Dało jej to wzrost o odpowiednio 79 proc., 147 proc. oraz 158 proc. w ujęciu r/r.
Opublikowana w sierpniu 2020 r. strategia na lata 2020-24 była podzielona na dwa etapy i zakładała, że w wyniku realizacji pierwszego z nich spółka osiągnie do 2022 r. wynik EBITDA na poziomie co najmniej trzykrotnie wyższym niż w 2019 r., który wyniósł 9,1 mln. W jej aktualizacji spółka odstąpiła od prognozowania wyniku.
Wydłużono również czas realizacji strategii. W pierwszej wersji zakładany był okres 2020-24. Został zmieniony na lata 2021-26.
Geotrans zapowiedział również, że zamierza zaktualizować politykę dywidendową.
„Rekomendacja co do wypłaty dywidendy oraz jej ewentualna wysokość, a także co do wartości ewentualnego skupu akcji własnych będą uzależnione od relacji planowanych nakładów inwestycyjnych w kolejnych latach do wygenerowania nadwyżek środków finansowych w danym roku obrotowym oraz innych istotnych czynników warunkujących działalność półki i specyfikację branży, w której działa” – podano.
Spółka zamierza również uruchomić program motywacyjny.