GFK Polonia szuka poparcia
SMG/KRC ma konkurenta
GFK Polonia poszerzyła swoją metodę badania postrzegalności reklamy zewnętrznej o badania demograficzne Taylor Nelson Sofres OBOP. W ten sposób stara się zainteresować firmy działające w branży outdoorowej. Konkurencyjną ofertę badania nośników zewnętrznych przedstawiło SMG/KRC.
Metoda badania nośników reklamy zewnętrznej G-Wert, którą posługuje się GFK Polonia, została opracowana w 1985 roku. Od kilku lat firma stosuje ją również w Polsce. W ten sposób przeanalizowana została postrzegalność nośników Cityboard Media, część tablic Europlakatu i AMS-u. Na rynku ostatnio pojawiła się nowa, konkurencyjna metoda badawcza, opracowana przez SMG/KRC na zlecenie AMS-u. Firma ta utworzyła konsorcjum, którego celem jest zbadanie wszystkich nośników reklamy zewnętrznej. Do realizacji projektu włączyły się również i będą partycypować w jego kosztach Plakanda i Outdoor.
— Badania będą dostępne dla wszystkich firm, które za nie zapłacą. Chcemy, by metoda opracowana przez SMG/KRC stała się standardem. Udział w konsorcjum zaproponowaliśmy wszystkim firmom outdoorowym — wyjaśnia Tomasz Kawka, prezes AMS.
Tymczasem teraz również GFK Polonia wystąpiło z propozycją dla całej branży.
Konkurencyjna propozycja
— Chcemy, by firmy outdoorowe zapoznały się z dwoma metodami i wybrały lepszą. Też jesteśmy w stanie przebadać całą branżę — dodaje Agnieszka Sora, dyrektor generalny GFK Polonia.
Informuje, że metoda G-Wert, za pomocą której ocenia się efektywność nośników i natężenia ruchu, została dodatkowo poszerzona o przeprowadzone przez TNS OBOP badanie demograficzne.
— Za pomocą badania przemieszczeń ludności można nie tylko stwierdzić, ile osób zobaczyło tablicę, ale również, kto ją obejrzał — tłumaczy Joanna Jankowska, kierownik Działu Badań Marketingowych w TNS OBOP.
Jeszcze nie przesądzone
Badania pilotażowe przemieszczania się ludności zostaną przeprowadzone we Wrocławiu.
— Docelowo chcemy zbadać 10 miast, a w nich 20 160 osób — mówi Joanna Jankowska.
Najpierw jednak ofertą GFK Polonii i TNS OBOP musi zainteresować się branża.
— Chcemy zorganizować spotkanie dla firm reklamy zewnętrznej, agencji reklamowych i domów mediowych. Już teraz prowadzimy rozmowy z kilkoma firmami — zauważa Agnieszka Sora.
Beata Fertak z Cityboard Media twierdzi, że firma dostała propozycję skorzystania z metody SMG/KRC. Obecnie swoje nośniki bada w GFK Polonii.
— Konsorcjum nie przedstawiło nam żadnych szczegółów. Mamy zaufanie do metody GFK Polonia — przyznaje Beata Fertak.
Są jednak firmy, które do projektu GFK Polonii podchodzą sceptycznie.
— Czołowe firmy reklamy zewnętrznej przystąpiły już do konsorcjum i zdecydowały się na SMG/KRC. Kto w takim razie wyłoży pieniądze na badania GFK Polonii? — zastanawia się anonimowy rozmówca z branży.
Zdaniem Agnieszki Sory, jeszcze nie zostało przesądzone, z których badań skorzysta branża.
— Firmy już kilkakrotnie próbowały się zjednoczyć i postanowić coś w sprawie badań. W przeszłości kilkakrotnie deklarowały udział w różnych konsorcjach i w ostatniej chwili wycofywały się — przypomina.