Na przełomie roku na działce przy Molo Południowym w Gdyni rozpocznie się budowa Novej Mariny Gdynia – wielofunkcyjnego kompleksu sportowo-noclegowego o powierzchni użytkowej ok. 20 tys. m kw. Obiekt powstaje w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego Polskiego Związku Żeglarskiego (PZŻ) i firmy deweloperskiej Ghelamco. Ma zostać oddany do użytku w 2027 r., gdy w Gdyni będą się odbywały mistrzostwa świata w żeglarstwie.
Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego nie przewiduje tu funkcji mieszkaniowej. W kompleksie powstanie m.in. nowa siedziba PZŻ i trzech gdyńskich klubów żeglarskich funkcjonujących na tym terenie. Działka jest w użytkowaniu wieczystym organizacji żeglarskich. Ghelamco wniosło do partnerstwa projekt, zapewni jego realizację i komercjalizację. Deweloper na razie nie ujawnia, czy zamierza zarabiać na wynajmie, czy na sprzedaży apartamentów.
– O zagospodarowaniu tego terenu mówimy od lat i w końcu doszliśmy do porozumienia. Przewiduje zapewnienie na nim ciągłości żeglarstwa i jego rozwój, a zarazem pojawienie się elementu komercyjnego, umożliwiającego m.in. sfinansowanie inwestycji – mówi Tomasz Chamera, prezes Polskiego Związku Żeglarskiego.
Koszt inwestycji szacuje na 200 mln zł, zastrzegając, że - ze względu na "dynamiczną sytuację na rynku" - ostateczna kwota może okazać się znacznie większa.
Oprócz uzgodnień między organizacjami żeglarskimi nowa inwestycja Ghelamco – ze względu na położenie działki w historycznym miejscu Gdyni – wymagała porozumienia z konserwatorem zabytków i władzami miasta.
– Wypracowaliśmy na wskroś gdyński projekt. Mamy nadzieję, że kompleks stanie się centrum polskiego żeglarstwa – mówi Jarosław Zagórski, dyrektor zarządzający Ghelamco Poland.
Autorem projektu jest PIG Architekci wyłoniona w konkursie zamkniętym spośród pięciu renomowanych pracowni.
Na parterze pięciokondygnacyjnego kompleksu znajdą się m.in. siedziby klubów i PZŻ wzbogacone o rozbudowaną infrastrukturę dla żeglarzy (hangary do przechowywania jachtów) i podziemny garaż. Na wyższych kondygnacjach zaplanowano lokale z widokiem na port i marinę. Priorytetem dla projektantów było stworzenie obiektu jak najlepiej spełniającego potrzeby klubów żeglarskich i PZŻ.
– Kompleks hangarów oraz przestrzeni klubowych w połączeniu z wymaganiami planu miejscowego, dotyczącymi zapewnienia przestrzeni manewrowej od strony Nabrzeża Beniowskiego, ukształtowały południową część Mariny. Układ ten został przecięty na wszystkich kondygnacjach dwiema osiami widokowymi, które utworzyły przestrzenie publiczne w formie pasaży. Ich celem było widokowe i funkcjonalne połączenie osi Mola Południowego z basenem żeglarskim – mówi architekt Michał Lah, członek zarządu PIG Architekci.
Generalny wykonawca ma być wybrany w konkursie. Jarosław Zagórski informuje, że kryteriami będą nie tylko cena i jakość, ale też lokalność - preferowane są firmy z Pomorza. Wyłoniona firma będzie musiała zmierzyć się z takimi wyzwaniami jak ograniczenie placu budowy do powierzchni działki oraz zapewnienie podczas budowy miejsca na sprzęt żeglarski i swobodny do niego dostęp dla cały czas działających klubów.