[1999/12/15 19:43] AGORA Raport biezacy
Raport bieżący nr 68/99
Data sporządzenia:
15/12/1999
Nazwiska i imiona osób składających podpisy:
Piotr Niemczycki - Wiceprezes Zarządu
Podstawa prawna:
Art.81 ust.1 pkt. 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. - Prawo o
publicznym obrocie papierami wartościowymi. W zawiązku z pismem Zastępcy
Dyrektora Departamentu Spółek Publicznych i Finansów Komisji Papierów
Wartościowych i Giełd nr DSP 2-456-2900/99 z dnia 30 listopada 1999 r.
Wiadomość:
W związku ze zbliżającym się przełomem lat 1999/2000 i tym samym
potencjalną możliwością wystąpienia zagrożeń wynikających z "Problemu
roku 2000" Agora SA przekazuje do wiadomości publicznej raport bieżący
zawierający stanowisko Spółki w tej sprawie. Wiadomość została
przygotowana w formie odpowiedzi na pytania postawione w wyżej powołanym
piśmie KPWiG.
- Czy systemy komputerowe wykorzystywane przez Spółkę zostały
przygotowane do uniknięcia zagrożeń wynikających z "Problemu roku 2000"?
Na początku 1998 r. Spółka przystąpiła do określenia ewentualnych
zagrożeń wynikających z "Problemu roku 2000". Wszechstronny plan
dotyczący rozwiązania tego problemu został zatwierdzony przez Zarząd
Spółki. W pierwszym kwartale 1998 roku został powołany specjalny 15
osobowy zespół roboczy, którego pracami kieruje kierownik działu
komputerowego pod nadzorem członka zarządu.
W celu określenia potencjalnych obszarów zagrożeń Spółki i jej podmiotów
zależnych przeprowadzono przegląd i dokonano technicznej oceny systemów
informatycznych. Pod uwagę wzięto następujące potencjalnie daty
krytyczne: 09-09-1999, 31-12-1999, 01-01-2000, 29-02-2000 oraz
1-03-2000.
W rezultacie powstał szczegółowy wykaz systemów, wymagających
sprawdzenia w związku z "Problemem roku 2000". Wykaz obejmował systemy
operacyjne, narzędzia Microsoftu i bazy danych jak również:
* systemy redakcyjne w Warszawie oraz w oddziałach regionalnych
* systemy obsługujące sprzedaż ogłoszeń (system reklamowy)
* systemy komunikacyjne (WAN) zapewniające łączność pomiędzy
sieciami lokalnymi zlokalizowanymi zarówno w Warszawie jak i lokalnych
oddziałach Spółki oraz w drukarniach
* korporacyjne systemy użytkowe (księgowość, human resources,
systemy płacowe)
* systemy związane z procesem druku
* inne systemy funkcjonujące w podmiotach zależnych
Pełny przegląd systemów informatycznych został zakończony w drugim
kwartale 1999 r. natomiast wykaz systemów potencjalnie narażonych na
"Problem roku 2000" został zamknięty w końcu trzeciego kwartału 1999 r.
Systemy komputerowe potencjalnie narażone na "Problem roku 2000" zostały
uznane za bezpieczne po otrzymaniu przez Spółkę zaświadczeń od
dostawców, przeprowadzeniu testów, jak też dokonaniu adaptacji lub
wymiany niektórych systemów komputerowych. Harmonogram dostosowania do
"Problemu roku 2000" był następujący (podane są miesiące zakończenia
prac dostosowawczych):
* Systemy operacyjne, narzędzia Microsoftu i bazy danych zostały
dostosowane lub certyfikowane w czerwcu 1999 r.
* Systemy redakcyjne zostały dostosowane w listopadzie 1999 r.
* System reklamowy został dostosowany w listopadzie 1999 r.
* System sieci rozległej wewnętrznego użytku (WAN) został
certyfikowany przez operatorów w czerwcu 1999 r. Sieć rozległa AGORY
jest obecnie rozbudowywana w sposób, który umożliwia połączenie Warszawy
i wszystkich oddziałów lokalnych z nowymi drukarniami.
* Spółka jest w trakcie wdrażania nowego systemu wspomagającego
zarządzanie (MIS). Nowy system w pełni spełnia wymagania związane z
"Problemem roku 2000". Mimo, że pełne wdrożenie księgi głównej systemu
nastąpi po 31.12.1999 r. większość modułów nowego systemu jest już
eksploatowana. Dotychczasowe systemy księgowe oraz pozostałe
korporacyjne systemy użytkowe zostały dostosowane w listopadzie 1999 r.
* Systemy związane z procesem druku (sterowanie maszynami
drukarskimi oraz wyposażenie ekspedycji) są jednymi z
najnowocześniejszych na rynku. Ich dostawcy przekazali odpowiednie
zaświadczenia lub wskazania dotyczące testów. Testy przeprowadzono
pomiędzy czerwcem a październikiem 1999 r.
* Inne systemy funkcjonujące w podmiotach zależnych zostały
zinwentaryzowane i przetestowane lub certyfikowane do końca listopada
1999 r.
- Czy wszystkie systemy komputerowe Spółki zostały przetestowane z
punktu widzenia zagrożeń wynikających z "Problemu roku 2000"?
* System redakcyjny przetestowany z wynikiem pozytywnym.
* System ogłoszeniowy - testowany, wynik większości modułów
pozytywny, moduły niesprawne wymieniono na nowe i uzyskano pozytywny
wynik.
* System płacowy przetestowany z wynikiem pozytywnym.
* System kadrowy przetestowany z wynikiem pozytywnym.
* System MIS przetestowany z wynikiem pozytywnym.
* Testom nie poddano standardowego oprogramowania użytkowego
takiego jak np. Microsoft Windows, Office, itd., bazując na
certyfikatach wydanych przez ich producentów.
- Czy istnieją w Spółce systemy komputerowe, które zostaną przystosowane
do "Problemu roku 2000" po dniu 01.01.2000? Jeżeli tak, to proszę o
wskazanie tych systemów i określenie daty ich przystosowania do
"Problemu roku 2000".
Plan na rok 2000 zakładał przystosowanie wszystkich istotnych systemów
informatycznych Spółki do końca listopada 1999 i to założenie zostało
dotrzymane.
- Proszę o określenie kosztów poniesionych przez Spółkę na dostosowanie
systemu komputerowego Spółki do "Problemu roku 2000".
Szacunkowy koszt dostosowania i wymiany systemów informatycznych
nieodpornych na "Problem roku 2000" wyniósł około 2.5 miliona PLN. Ta
suma nie obejmuje kosztów związanych z wdrożeniem nowego systemu
wspomagającego zarządzanie (MIS), kosztu rozbudowy systemu WAN, oraz
kosztów pracy zespołu roboczego. Projekty rozbudowy systemów MIS i WAN
realizowane są w ramach odrębnych budżetów i nie można wydzielić z tych
budżetów kosztów przypadających na rozwiązanie "Problemu roku 2000".
- Dodatkowe informacje.
Spółka zwróciła się do większości dostawców oraz głównych
ogłoszeniodawców z pytaniem dotyczącym ich przygotowania do "problemu
roku 2000". Dotychczas około 90% głównych ogłoszeniodawców i dostawców
dostarczyło Spółce oficjalne oświadczenia o podjęciu niezbędnych działań
w związku z "Problemem roku 2000". Spółka nie jest zależna od jednego
źródła jakiegokolwiek towaru czy usługi. W przypadku gdyby istotny
dostawca lub sprzedawca był, z powodu "Problemu roku 2000", niezdolny do
dostarczania towarów lub usług, Spółka jest przekonana że dysponuje
odpowiednimi alternatywnymi źródłami takich towarów i usług
Wyjątek stanowi zaopatrzenie w zakresie usług użyteczności publicznej.
Na podstawie własnej wiedzy i zapytań Spółka ocenia, iż
prawdopodobieństwo wystąpienia krytycznej sytuacji w tym zakresie jest
niewielkie. Jednak w celu zabezpieczenia ciągłości działalności Spółki
zarówno wewnątrz jak i w otoczeniu zewnętrznym Spółka opracowała w
zakresie wszystkich istotnych obszarów działalności plany awaryjne.
Plany awaryjne dotyczą różnorodnych możliwych scenariuszy rozwoju
sytuacji. Głównymi zagrożeniami branymi pod uwagę są: awaria łączy
telekomunikacyjnych oraz przerwy w dostawie usług użyteczności
publicznej oraz mediów. Plan przewiduje zapewnienie własnego
zaopatrzenia w energię - zainstalowano agregaty prądotwórcze
umożliwiające pracę maszyn drukarskich i części urządzeń biurowych - jak
również zgromadzenie zapasu wody. Komunikacja pomiędzy Warszawą a
oddziałami będzie zapewniona przez łączność kurierską. Dodatkowo Spółka
oprócz normalnie eksploatowanych łączy telekomunikacyjnych naziemnych ma
dostęp do satelitarnej łączności z drukarniami. W ramach planów
awaryjnych.
Główny produkt Agory - Gazeta Wyborcza normalnie nie ukazuje się 1
stycznia i w niedziele. Wykorzystując tę sytuację, w sobotę 1 stycznia
2000 r. Spółka zamierza wyprodukować testowe wydanie Gazety Wyborczej. W
związku z tym zostaną uruchomione wszystkie systemy związane z produkcją
Gazety (wydawniczy, reklamowy, drukarski, łączności, a także wszystkie
korporacyjne systemy użytkowe (system księgowy, kadrowy, systemy
płacowe). Pozwoli to Spółce dodatkowo upewnić się, że wszystkie systemy
działają prawidłowo.
Spółka ocenia, iż wdrożony projekt ochrony przed ewentualnymi skutkami
"Problemu roku 2000" jest kompletny i zagadnienia "Problemu roku 2000"
nie będą miały wpływu na wyniki działalności Spółki, jej płynność
finansową i sytuację ekonomiczną.