STALEXPORT SA informacja w sprawie Autostrady A 4

opublikowano: 2001-11-29 12:32

KOMUNIKAT
Stalexport SA z chwilą pozyskania w roku 1997 koncesji na
przystosowanie do odpłatności Autostrady A4 na odcinku Katowice
Kraków rozpoczął negocjacje z wieloma bankami, których celem było
pozyskanie finansowania długoterminowego.
I etap prac związanych z przystosowaniem Autostrady A4 na odcinku
Katowice-Kraków do eksploatacji i poboru opłat został
zrealizowany dzięki sfinansowaniu go środkami pochodzącymi
częściowo ze środków własnych Stalexport S A a częściowo kredytem
kupieckim przyznanym przez firmę Kapsch oraz kredytem pomostowym
uzyskanym w Banku PBK.W efekcie sprawnego przeprowadzenia procesu
inwestycyjnego możliwym się stało rozpoczęcie z dniem 3.04.2000 r
eksploatacji oraz pobieranie opłat.
Przyznanie Koncesjonariuszowi kredytu długoterminowego przez
banki umożliwi kontynuację prac inwestycyjnych przewidzianych do
realizacji w II etapie. Przedmiotowe inwestycje mają za zadanie
przede wszystkim wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa ruchu oraz
zapewnić należyty stopień w zakresie ochrony środowiska
naturalnego.


Należy podkreślić, iż mimo upływu znaczącego okresu czasu do
chwili obecnej Koncesjonariusz, tj. Stalexport SA nie uzyskał
kredytu długoterminowego. Wiąże się to z zapisami w Umowie
Koncesyjnej, które nie zostały dopasowane do standardów
zachodnioeuropejskich, w oparciu o które międzynarodowe konsorcja
bankowe przyznają kredyty długoterminowe. Dokumentem, który
stanowi największe zbliżenie do oczekiwań banków jest podpisany
przez Stalexport SA w dniu 20.09.2001 r. Aneks Nr 4 do Umowy
Koncesyjnej. Istnieje zatem duże prawdopodobieństwo, iż w oparciu
o ten dokument zostanie dotrzymany termin uzyskania finansowania
długoterminowego przez Koncesjonariusza, który w myśl podpisanego
Aneksu Nr 4 mija z dniem 30.03.2002 r.


Biorąc pod uwagę konieczność utrzymania należytego poziomu
bezpieczeństwa na autostradzie, jak również kierując się
dbałością o utrzymanie środowiska naturalnego Zarząd Stalexport
SA pomimo braku uzyskania do dnia dzisiejszego kredytu
długoterminowego podjął decyzję o rozpoczęciu wybranych zadań
inwestycyjnych, które zostaną sfinansowane ze środków
pochodzących z przychodów za opłaty z korzystania z Autostrady A4
na odcinku Katowice - Kraków. Wśród przewidzianych inwestycji
znajdują się: budowa ekranów akustycznych w Balicach oraz remont
wiaduktu nr 13.


Zarząd Stalexport SA decydując się na rozpoczęcie określonego
zakresu prac inwestycyjnych i technicznych brał pod uwagę zapisy,
jakie zostały zawarte w Aneksie Nr 4 do Umowy Koncesyjnej, wymogi
w zakresie bezpieczeństwa ruchu oraz ochrony środowiska, jak
również szczupłość środków możliwych do przeznaczenia na
realizację tych celów. Przeprowadzona symulacja przepływów
strumieni pieniężnych dla działalności spółki SAM SA w roku 2002
r., która zarządza w imieniu Stalexport SA Autostradą A4 na
odcinku Katowice- Kraków wskazała, iż możliwym będzie rozpoczęcie
II etapu natomiast dokończenie wszystkich prac możliwe będzie po
uzyskaniu kredytu długoterminowego.


Szczegółowy zakres robót oraz ich harmonogram został przekazany w
dniu 27.11.2001 r. do Agencji Budowy i Eksploatacji Autostrad.




KOMUNIKAT


STALEXPORT SA zgodnie z ustaleniami podpisanego we wrześniu br.
Aneksu do Umowy Koncesyjnej zobowiązany został do rozpoczęcia
drugiej fazy prac budowlanych polegającej na podwyższeniu jakości
dostępnych usług i pełnym wyposażeniu Autostrady A4 w urządzenia
ochrony środowiska.
Aneks korygował również wcześniejsze, nieprecyzyjne i nie
dostosowane do standardów zachodnioeuropejskich zapisy Umowy
Koncesyjnej, w oparciu,
o które międzynarodowe konsorcja bankowe nie mogły podjąć decyzji
o przyznaniu kredytów długoterminowych. Dzięki tej korekcie
znacząco zwiększyło się prawdopodobieństwo, ze termin uzyskania
przez Koncesjonariusza finansowania długoterminowego zostanie
dotrzymany.


Należy podkreślić, że pierwszy etap prac związanych z
przystosowaniem Autostrady A4 na odcinku Katowice- Kraków do
eksploatacji i poboru opłat zastał zrealizowany dzięki
sfinansowaniu go środkami własnymi STALEXPORT SA.


W dniu 26 listopada br. Zarząd STALEXPORT SA ustalił, jaka cześć
koniecznych prac budowlanych II etapu zostanie wykonana przy
finansowaniu z wpływów bieżących.


STALEXPORT SA biorąc pod uwagę konieczność utrzymania należytego
poziomu bezpieczeństwa na autostradzie, jak również kierując się
dbałością
o ochronę środowiska określił szczegółowy zakres robót
zaplanowanych do realizacji od momentu rozpoczęcia nowego sezonu
budowlanego w roku 2002. Są to m. in.: budowa ekranów
akustycznych w Balicach i remont wiaduktu nr 13. Plan ten wraz z harmonogramem przekazany został do Agencji Budowy i Eksploatacji Autostrad.
Przeprowadzona symulacja przepływów strumieni pieniężnych dla
działalności w roku 2002 spółki SAM SA, która zarządza w imieniu STALEXPORT


SA Autostradą A-4 na odcinku Katowice - Kraków wykazała, że pełna
realizacja programu inwestycyjnego II etapu możliwa będzie
dopiero po uzyskaniu kredytu długoterminowego