STALEXPORT SA wyjasnienie dot. autostrady A4
STALEXPORT SA odpowiadając na liczne zapytania dotyczące powodówopóźnienia w realizacji programu dostosowania Autostrady A-4 na
odcinku Katowice-Kraków do odpłatności, obejmującego m.in. budowę
ekranów akustycznych wyjaśnia, co następuje:
Istotną przyczyną opóźnień są nieprecyzyjne zapisy Umowy
koncesyjnej podpisanej w dniu 19.09.1997 roku. Z punktu widzenia
konsorcjum bankowego, wyrażającego zamiar sfinansowania prac
obejmujących m.in. ochronę środowiska - były one na tyle niejasne,
że nie dawały satysfakcjonującej banki - gwarancji kredytowej.
W tej sytuacji STALEXPORT SA rozpoczął z Agencją Budowy
i Eksploatacji Autostrad w Warszawie, negocjacje
ukierunkowane na zmianę określonych postanowień, w myśl których
Skarb Państwa udzieliłby koncesjonariuszowi szerszych gwarancji.
Wysiłki obu stron zostały uwieńczone podpisaniem w dniu 20.09.2001
roku, Aneksu nr 4 do Umowy koncesyjnej, który stanowi w chwili
obecnej, podstawę do sfinalizowania negocjacji z bankami w celu
uzyskania zamknięcia finansowego.
Opóźnienie w realizacji zadań obejmujących m.in. budowę około 20
km ekranów akustycznych, wynikało jedynie z powodu braku uzyskania
zamknięcia finansowego związanego z nieprecyzyjnymi zapisami w
Umowie koncesyjnej, a nie ze złej woli Koncesjonariusza.
STALEXPORT SA jest w posiadaniu niezbędnych rozwiązań projektowych
w zakresie budowy ekranów akustycznych,
Stwierdzamy z całą stanowczością, iż Koncesjonariusz - Spółka
STALEXPORT SA, jest przygotowana do realizacji postanowień
zapisanych w Umowie koncesyjnej, w tym dotyczących ochrony
środowiska oraz bezpieczeństwa podróżnych.
Mając na uwadze zbliżającą się zimę oraz fakt znaczącego stopnia
skomplikowania negocjacji z bankami uważamy, iż rozpoczęcie prac
związanych m.in. z ochroną środowiska, w tym budowy ekranów
akustycznych, będzie miało miejsce od połowy 2002 roku,
Przypominamy, że koncesja jaką uzyskał STALEXPORT SA była pierwszą
w kraju i w chwili jej przyznania nikt w Polsce nie miał w tym
zakresie doświadczeń. Zarówno dla Skarbu Państwa, jak i dla
Koncesjonariusza było to działanie pionierskie. Doświadczenia,
jakie obie strony uzyskały w wyniku negocjacji z bankami, z
firmami budowlanymi, z przedstawicielami władz lokalnych oraz z
klientami-użytkownikami Autostrady - pozwolą zapewne na
wypracowanie w przyszłości doskonalszych zapisów w kolejnych
umowach koncesyjnych, lepiej dopasowanych do wymogów wszystkich
zainteresowanych. Doskonalsze zapisy z pewnością pozwolą uniknąć
opóźnień
w realizacji postanowień umowy koncesyjnej.
Piotr Kozioł
Dyrektor Biura Autostrad
Art 81ust 1 pkt 2 PPO