Giganci e-handlu mieszają w magazynach

Zalando zabiera się do prac nad stworzeniem w Polsce centrum dystrybucyjnego. Zmiany w swoich wprowadza Amazon.

Dobra logistyka to fundament w handlu internetowym. Dobrze wiedzą o tym największe firmy w branży, które coraz mocniej inwestują w powierzchnię magazynową w Polsce. Zalando, wywodzący się z Niemiec europejski potentant w segmencie internetowego handlu odzieżą i obuwiem, zapowiedziało, że w tym roku na inwestycje w logistykę wyda prawie trzy razy więcej niż w ubiegłym — ma to być nawet 200 mln EUR.

Zalando buduje

Część tej kwoty może trafić do Polski. W połowie marca warszawski sąd rejonowy zarejestrował spółkę Zalando Logistics Polska, w której zarządzie zasiada dwóch topowych menedżerów grupy: Christoph Stark i David Schröder. Obaj odpowiedzialni są m.in. za rozbudowę sieci dystrybucyjnej w Europie, bo spółka, która od początku działalności zaopatrywała klientów w całej Europie z magazynów w Niemczech (jedynym dla niej rentownym rynkiem), wraz z rosnącym wolumenem zamówień skraca łańcuch dostaw. Zalando już od jakiegoś czasu informowało, że jest zainteresowane rozbudową sieci logistycznej w Europie. W listopadzie na łamach „PB” Christoph Lange z Zalando mówił, że spółka planuje „uruchamianie satelickich centrów logistycznych w innych krajach — na początku we Włoszech, ale niewykluczone, że taki magazyn powstanie też w Polsce”. Magazyn we Włoszech ruszył w połowie grudnia, pracuje w nim około 350 osób. W sprawie Polski szczegółów na razie brak.

— Wkrótce do magazynów w Niemczech i Włoszech dołączą kolejne europejskie miejsca. Prowadzimy również rozmowy z lokalnymi władzami w różnych częściach Europy, w tym w Polsce. Aby mieć dostęp do pełnego zakresu możliwości w zakresie podpisywania umów, utworzyliśmy spółkę Zalando Logistics Polska. Ostateczna decyzja dotycząca miejsca nie została jednak jeszcze podjęta i z przyjemnością poinformujemy w ciągu najbliższych miesięcy o naszych nowych rozwiązaniach logistycznych — informuje Katarzyna Heller z Zalando. Na rodzimym rynku i we Włoszech Zalando prowadzi dystrybucję z magazynów, zarządzanych przez grupę Fiege, która jest obecna także w Polsce. Ma tu cztery centra logistyczne: w podwarszawskim Mszczonowie, Dąbrowie Górniczej oraz Leżajsku i Nowym Dworze Mazowieckim (dwa ostatnie działają dla pojedynczych klientów — Philipa Morrisa i Reckitt Benckiser). Wiadomo już, że Zalando we współpracy z Fiege będzie prowadzić centrum zwrotów (mniejsze od centrum dystrybucyjnego) w podszczecińskim Goleniowie, gdzie docelowo ma pracować 150 osób. Na razie trwa rekrutacja. Według nieoficjalnych informacji, centrum dystrybucyjne może powstać także na Pomorzu Zachodnim.

Amazon wynajmuje

Tymczasem w swoich aktywach magazynowych w Polsce miesza inny e-handlowy gigant — Amazon. Pod koniec marca do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów trafił wniosek koreańskiej grupy Hana w sprawie przejęcia kontroli nad spółką Amazon Fulfillment Poznań, do której należy duże centrum dystrybucyjne w Poznaniu-Sadach, działające od końca 2014 r. Hana specjalizuje się w zarządzaniu nieruchomościami, żadnej rewolucji w działaniu magazynu nie należy się więc spodziewać. Dwa pozostałe polskie centra dystrybucyjne Amazona, pod Wrocławiem, już wcześniej sprzedano zewnętrznej firmie.

— Ta transakcja nie zmienia naszego zaangażowania w prowadzenie działalności na polskim rynku. Sprzedane nieruchomości wynajęliśmy od razu na kilkanaście lat i dłużej. W naszej historii przeprowadziliśmy wiele tego rodzaju transakcji na całym świecie, zwłaszcza że są one standardem w sektorze, w którym prowadzimy działalność. We Wrocławiu transakcja odbyła się na początku roku — mówi Marzena Więckowska, rzecznik prasowy Amazon Polska. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcel Zatoński

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Giganci e-handlu mieszają w magazynach