Giganty popłyną na regularnej linii

Bogdan Tychowski
opublikowano: 2006-11-16 00:00

Stena Line kontynuuje rozbudowę floty promowej. W budowę dwóch nowych jednostek zainwestuje 4 mld SEK.

Planowane na drugą połowę 2007 r. rozpoczęcie budowy promów jest największą inwestycją Stena Line w historii. A jak zapewnia Henryk Kałużny, odpowiedzialny w firmie za rynki wschodniej Europy, wielkość, pojemność ładunkowa, wykończenie wnętrz oraz efektywne systemy załadunku i rozładunku uczynią je najnowocześniejszymi jednostkami tego typu.

Rekordziści

— Budowane promy będą największymi na świecie, pływającymi na regularnej linii. Zaoferują doskonałe warunki tradycyjnego promu pasażerskiego i sprostają wszelkim wymaganiom klientów frachtowych — zapewnia Gunnar Blomdahl, prezes Stena Line.

Pierwszy z nowych promów jest przewidziany do odbioru na początku 2008 r., drugi natomiast w drugiej połowie 2010 r.

— Nie jesteśmy jeszcze w stanie powiedzieć, którą z tras będą obsługiwały nowe jednostki. Rozważamy kilka propozycji. Plany zakładają wykorzystanie ich na Morzu Północnym lub na trasie Gdynia-Karlskrona, tj. między Szwecją a Polską — wyjaśnia Henryk Kałużny.

Drogi projekt

Decyzja o budowie nowych jednostek jest częścią programu rozbudowy floty Stena Line, na który składają się zamówienie nowych jednostek oraz remonty i modernizacje już eksploatowanych promów. Do tej chwili wartość inwestycji przeprowadzonych w ramach tego programu szacuje się na 9 mld SEK.

— Inwestujemy przede wszystkim dlatego, że zauważamy rosnący popyt na wysokiej jakości przewozy pasażerskie oraz dynamicznie wzrastające zapotrzebowanie na powierzchnię frachtową. Nowe jednostki pozwolą nam zaspokoić oczekiwania zarówno klientów pasażerskich, jak i frachtowych — podkreśla Gunnar Blomdahl.

Dwa nowe promy zostaną zbudowane przez stocznię Aker MTW Werf w Niemczech.

Bogdan Tychowski Ļ

[email protected] % 091-420-22-35