GIODO nie może zakazać przesyłania spamu

02-04-2014, 00:00

Przedsiębiorca, który mimo sprzeciwu wciąż przetwarza posiadane dane, musi spodziewać się wszczęcia postępowania w tej sprawie.

Przesyłanie niezamówionych informacji handlowych na prywatne skrzynki poczty elektronicznej jest wykroczeniem ściganym na wniosek pokrzywdzonego. W postępowaniach dotyczących takich spraw nie uczestniczą przedstawiciele organu nadzorującego ochronę danych osobowych — wynika z wyjaśnień Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych (GIODO). Tym samym GIODO nie może zakazać przedsiębiorcy przesyłania spamu. Zakaz przesyłania drogą elektroniczną niezamówionej informacji handlowej skierowanej do oznaczonego odbiorcy będącego osobą fizyczną wynika z art. 10 ust. 1 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Uznaje się, że informacja jest zamówiona, jeżeli odbiorca wyraził zgodę na jej otrzymywanie, w szczególności udostępnił w tym celu identyfikujący go adres elektroniczny.

Zgoda może być odwołana w każdym czasie. Do przypadków przesyłania spamu tylko w ograniczonym stopniu można zastosować przepisy ustawy o ochronie danych osobowych. GIODO wyjaśnia, że adres e-mail nie zawsze może być uznany za dane osobowe. Za takie dane uważa się przede wszystkim wszelkie informacje dotyczące zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osoby fizycznej, czyli jej tożsamość można określić bezpośrednio lub pośrednio, w szczególności przez powołanie się na numer identyfikacyjny albo jeden lub kilka specyficznych czynników określających jej cechy fizyczne, fizjologiczne, umysłowe, ekonomiczne, kulturowe lub społeczne.

GIODO przypomina, że każdej osobie przysługuje prawo do kontroli przetwarzania jej danych, a zwłaszcza do sprzeciwienia się ich przetwarzaniu w celach marketingowych lub przekazaniu innemu administratorowi danych osobowych. W przypadku wniesienia sprzeciwu dalsze przetwarzanie kwestionowanych danych jest niedopuszczalne. Administrator danych osobowych może jednak pozostawić w swoim zbiorze imię i nazwisko osoby oraz numer PESEL lub adres, ale wyłącznie po to, aby uniknąć ponownego wykorzystania danych tej osoby w celach, na które nie wyrażono zgody (sprzeciwiono się). Wówczas egzekwowanie tych praw może być prowadzone w postępowaniu przed Generalnym Inspektorem Ochrony Danych Osobowych.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Iwona Jackowska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / GIODO nie może zakazać przesyłania spamu