i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
W ramach projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego zaprezentowano wariant inwestorski Kolei Dużych Prędkości z Warszawy przez CPK do Łodzi. CPK i KDP cywilizacyjnie zmienią Polskę - powiedział we wtorek podczas prezentacji na Dworcu Fabrycznym w Łodzi wicepremier Piotr Gliński.
Spółka Centralny Port Komunikacyjny, po roku od rozpoczęcia prac, ujawniła we wtorek wariant inwestorski linii Kolei Dużych Prędkości Warszawa-Łódź. Prezentacja KDP z Łodzi przez m.in. Brzeziny i okolice Bolimowa do CPK i dalej do stolicy odbyła się na Dworcu Fabrycznym w Łodzi.
Artykuł dostępny dla subskrybentów i zarejestrowanych użytkowników
REJESTRACJA
SUBSKRYBUJ PB
Zyskaj wiedzę, oszczędź czas
Informacja jest na wagę złota. Piszemy tylko o biznesie
Poznaj „PB”
79 zł5 zł/ miesiąc
przez pierwsze dwa miesiące później cena wynosi 79 zł miesięcznie
Cały artykuł mogą przeczytać tylko nasi subskrybenci.Tylko teraz dostęp w promocyjnej cenie.
przez pierwsze dwa miesiące później cena wynosi 79 zł miesięcznie
Od jakiegoś czasu nie masz pełnego dostępu do publikowanych treści na pb.pl. Nie może Cię ominąć żaden kolejny news.Wróć do świata biznesu i czytaj „PB” już dzisiaj.
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
W ramach projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego zaprezentowano wariant inwestorski Kolei Dużych Prędkości z Warszawy przez CPK do Łodzi. CPK i KDP cywilizacyjnie zmienią Polskę - powiedział we wtorek podczas prezentacji na Dworcu Fabrycznym w Łodzi wicepremier Piotr Gliński.
Spółka Centralny Port Komunikacyjny, po roku od rozpoczęcia prac, ujawniła we wtorek wariant inwestorski linii Kolei Dużych Prędkości Warszawa-Łódź. Prezentacja KDP z Łodzi przez m.in. Brzeziny i okolice Bolimowa do CPK i dalej do stolicy odbyła się na Dworcu Fabrycznym w Łodzi.
Piotr Gliński, fot. Marek Wiśniewski
Odcinek KDK będzie miał 140 km i ma skrócić czas dojazdu z Łodzi do Warszawy z 1,5 godziny do 45 minut.
Podróż z Łodzi do CPK ma trwać pół godziny, a ze stolicy do CPK - 15 minut.
Wicepremier, minister kultury i dziedzictwa narodowego Piotr Gliński podczas prezentacji na Dworcu Fabrycznym podkreślił, że rozbudowa kolei w okolicach Łodzi ma duże znaczenie dla strategicznych inwestycji w kraju.
"Centralny Port Komunikacyjny i Kolei Dużych Prędkości cywilizacyjnie zmienią Polskę, pozwolą na rozwój całego kraju, także na rozwój lokalny" - zwrócił uwagę wicepremier. "Linie kolejowe, te nowoczesne, są najbardziej ekologicznymi i ekonomicznymi środkami transportu" - zaznaczył.
Szef MKiDN podziękował przygotowującym projekty CPK i KDP. "To jest coś, co przeniesie Polskę w XXI a może i nawet w XXII wiek" - mówił.
"Głównym filarem inwestycji CPK będą przedsięwzięcia kolejowe" - zapewnił wiceminister infrastruktury Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.
CPK przygotowuje budowę 12 tras kolejowych, w tym 10 tzw. szprych prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i nowego lotniska. W sumie to 30 zadań inwestycyjnych i prawie 2000 km nowych linii kolejowych, które mają zostać zrealizowane do końca 2034 r.
Obecnie oprócz budowy kolei podziemnej w Łodzi trwają prace projektowe przy 4-kilometrowym tunelu dalekobieżnym w tym mieście, który ma być dostosowany do KDP. Początek budowy to 2023 rok, a ukończenie planowane jest w 2027 r.
"W tym samym roku rozpocznie też funkcjonowanie CPK" - powiedział we wtorek PAP prezes spółki Mikołaj Wild.
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą a Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. Na ok. 3000 ha ma powstać Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie mógł obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. CPK ma być wybudowany do 2027 r. wraz z realizacją niezbędnych połączeń z komponentami sieci kolejowej i drogowej. (