Główny kierunek działań już wytyczony

Alina Treptow
27-09-2010, 00:00

CSR zaczyna się powoli przebijać do świadomości przedsiębiorców i kadry zarządzającej. Stan tej wiedzy pozostawia jednak wiele do życzenia.

Zaangażowanie pracowników, ekologia, Fair Trade – oto główne tendencje w dzisiejszych strategiach CSR-owych

CSR zaczyna się powoli przebijać do świadomości przedsiębiorców i kadry zarządzającej. Stan tej wiedzy pozostawia jednak wiele do życzenia.

Działanie związane ze społeczną odpowiedzialnością biznesu są postrzegane nie tylko jako sposób unikania ryzyka — przez dialog z otoczeniem, budowanie relacji z ważnymi dla firmy grupami, uprzedzanie pewnych zarzutów itp. — ale także jako źródło szans na kolejne udane interesy.

– Coraz częściej firmy wypracowują konkretne rozwiązania w drodze dialogu z przedstawicielami środowisk, na rzecz których działają. Te rozwiązania stają się źródłem ich przewagi konkurencyjnej, np. superenergooszczędny ekokomputer Nautilus stworzony przez IBM i Uniwersytet Warszawski czy innowacyjny produkt "Mleczny Start", który powstał w wyniku współpracy Danone, Lubelli, Jeronimo Martins Distribution i Instytutu Matki i Dziecka jako reakcja na problem niedoborów żywieniowych polskich dzieci — mówi Agata Agata Stafiej-Bartosik, menedżer w zespole ds. zrównoważonego rozwoju i odpowiedzialnego biznesu Pwc.

Na topie ekologia…

Sporo uwagi poświęca się zwłaszcza ekologii. Działania proekologiczne są ważnym elementem strategii CSR-owej Schenkera. Firma angażuje w tego typu projekty wszystkich. Dosłownie.

— Tylko w tym i w zeszłym roku w "Zielony Czas Pomagania", czyli ekologiczną odmianę wolontariatu, zaangażowaliśmy kilkaset osób, w tym pracowników, dostawców, a nawet klientów. Sadzili drzewa i krzewy, zarybiali stawy, edukowali dzieci i młodzież, sprzątali okolice oddziałów i tereny zielone w gminach, a nawet rzekę i dno jednego z mazurskich jezior — wspomina Janusz Górski, prezes Schenkera.

Ten projekt potwierdza jeszcze jedną tendencję — aktywny udział pracowników w tworzeniu i wdrażaniu koncepcji CSR.

— To jeden z ciekawszych obszarów CSR, pokazujący, że inicjatywa w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu nie zawsze musi pochodzić od kierownictwa firmy. Często sami pracownicy chcą się włączać i działać na rzecz społeczności w której funkcjonują — podkreśla Natalia Witkowska z Krajowej Izby Gospodarczej.

…i Fair Trade

Natalia Witkowska dodaje, że kolejną tendencją jest przestrzeganie zasad Fair Trade, czyli kontaktu z kontrahentami, którzy m.in. gwarantują godziwe zarobki pracownikom, nie wykorzystują do pracy dzieci i są odpowiedzialni ekologiczne. W Polsce nie powstał jeszcze masowy ruch konsumencki, który wymuszałby gwarancje produkowania zgodnie z zasadami Fair Trade, ale firmy i tak kładą na to nacisk. Stosowanie zasad Fair Trade wspiera rozwój relacji biznesowych między firmą a jej dostawcami i buduje zaufanie.

Dostrzec człowieka

Przedstawiciele firm zauważyli coś jeszcze — ludzkie problemy.

— Przykładem mogą być programy dla kobiet w ciąży — pomaganie im w powrocie do pracy po urodzeniu dziecka, a także wspieranie młodych matek i ojców. Firmy coraz częściej wychodzą też naprzeciw potrzebom osób niepełnosprawnych. Przykładami mogą być strony WWW dla niedowidzących czy coraz częstsze korzystanie w opisie produktów z alfabetu Braille’a. Te przykłady pokazują, że nawet w trudnej, kryzysowej sytuacji zarządzającym nie zabrakło pomysłów na działania związane ze społeczną odpowiedzialnością biznesu — dodaje Natalia Witkowska.

Podsumowując, można powiedzieć, że kurs okrętu zwanego CSR-em jest ambitny. Mało tego, stara się zabierać jak najwięcej pasażerów. To dobrze, w końcu w ilości siła.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Alina Treptow

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Puls Firmy / Główny kierunek działań już wytyczony