Gminy inwestują w ścieżki rowerowe
Mimo że z roku na rok rośnie kwota, jaką śląskie gminy przeznaczają na budowę ścieżek rowerowych, urzędy nadal nie dysponują szczegółową dokumentacją już istniejących traktów. Utrudnia to utrzymanie zakładanego tempa inwestycji.
300 tys. zł wydał Urząd Miejski z Katowic na budowę ścieżki rowerowej nr 1 o długości 26 km. Biegnie ona od os. Rozdzieńskiego przez dzielnice Ochojec, Murcki i Kostuchnę w stronę Tychów.
Nowe trakty
Przetarg na wykonanie oznakowania pionowego trasy wygrała firma Rower z Rudy Śląskiej, natomiast oznakowania poziomego — Miejski Zarząd Ulic i Mostów z Katowic. Prace związane z budową ścieżek zrealizowały wspólnie wydziały katowickiego UM. Plany zakładają dalszą rozbudowę ścieżki nr 1 o odcinki na trasie Tychy-Pszczyna-Milówka.
Bielsko-Biała z kolei dysponuje siecią 18 km tras rowerowych, usytuowanych przede wszystkim w centrum miasta: od Bulwarów Straceńskich do ul. Armii Krajowej, od ul. Partyzantów do ul. Bystrzańskiej, a także wzdłuż al. Andersa.
Kłopoty z ewidencją
Problem z planowaniem kolejnych inwestycji polega jednak na tym, że zarówno w Katowicach, jak i w Bielsku-Białej dopiero powstaje ewidencja już istniejących ścieżek.
— Jej sporządzenie pozwoli na realizację planów zakładających rozbudowę istniejących ciągów i utworzenie nowych. Ścieżki rowerowe rzadko bywają teraz samodzielnie planowaną inwestycją. Powstają równolegle z nowymi drogami, a koszt ich budowy wliczany jest w budżet całej inwestycji — wyjaśnia Jacek Kachel, rzecznik prasowy UM z Bielska- -Białej.
Do połowy 2001 r. zbudowany zostanie w tym mieście nowy odcinek ul. Klubowej. Koszt powstania drogi oraz biegnącej równolegle trasy rowerowej oszacowano na 6 mln zł. Przetarg na wykonanie prac wygrała firma Radex z Bielska-Białej.
W drugiej połowie 2001 r. ruszą również prace przy budowie obwodnicy miejskiej, wzdłuż której przebiegać będzie kolejna trasa rowerowa. Miasto uzyskało na ten cel kredyt wysokości 90 mln zł z Europejskiego Banku Inwestycyjnego. W ciągu najbliższych lat w Bielsku-Białej powstanie łącznie około 10 km tras rowerowych.
Według Wydziału Rozwoju Miasta UM w Katowicach, w 2001 r. ruszą prace związane z budową ścieżki nr 2, biegnącej od centrum miasta w stronę Mikołowa. Powstaną również ścieżki, łączące istniejące już trasy rowerowe na terenie Katowic. W projekcie przyszłorocznego budżetu Katowic przewidziano na ten cel około 700 tys. zł.