Konkurencja zmusza przedsiębiorców do walki o wysokie pozycje w Google'u. Dotychczas dobre SEO opierało się głównie na wykorzystaniu właściwych słów kluczowych, linkowaniu i technicznej optymalizacji. Takie działania zapewniały przedsiębiorcom dobrą widoczność w internecie i wzrost ruchu na stronie firmowej, co przekładało się na większą sprzedaż. Na świecie zaszły jednak pewne istotne zmiany — wzrosło znaczenie sztucznej inteligencji i narzędzi na niej opartych. Wpływa to nie tylko na działanie Google'a, ale również na sposób wyszukiwania informacji przez użytkowników sieci.
— Choć tradycyjne pozycjonowanie wciąż działa, to nie da się ukryć, że sposób, w jaki wyszukujemy informacji, ewoluuje. Google wprowadzając AI Overview, jasno pokazuje kierunek zmian — chce nas przyzwyczaić do nowego, bardziej kontekstowego sposobu korzystania z wyszukiwarki — mówi Jarosław Łuczka, właściciel produktu w platformie technologicznej adQuery.
Stare SEO odeszło do lamusa
Jak sztuczna inteligencja wpływa na pozycjonowanie? Według ekspertów agencji maxroy prowadzi przede wszystkim do utraty ruchu organicznego.
— Sama często wolę zadać konkretne pytanie w okienku czata GPT czy Perplexity, niż przedzierać się przez gąszcze treści. Kiedy pytam, jak ugotować makaron, nikt nie opowiada mi historii makaronu — dzięki AI otrzymuję konkrety — mówi Marianna Krupa, dyrektor marketingu w agencji maxroy.
Nie oznacza to jednak, że przedsiębiorcy powinni przestać się pozycjonować. Po pierwsze, jak przyznaje Jarosław Dudek, szef SEO w agencji maxroy, firmy, które zignorują takie działania, ryzykują utratę znaczącej części potencjalnych klientów niezależnie od rozwoju narzędzi AI. Zapewnia, że tradycyjne pozycjonowanie wciąż działa — nie zniknęło za sprawą sztucznej inteligencji. Przestało jednak być wystarczające. Po drugie, AI również analizuje treści publikowane w internecie, a użytkownicy nadal korzystają z Google'a. Według Marianny Krupy przedsiębiorcy zamiast zastanawiać się, czy pozycjonowanie wciąż ma sens, powinni raczej zadać sobie pytanie, czy może ono współcześnie istnieć bez sztucznej inteligencji. Jej zdaniem nie jest to już możliwe.
Trzeba dostosować się do zmian
Jak zatem skutecznie walczyć o widoczność w świecie zdominowanym przez AI?
— Jeśli ktoś dzisiaj nadal patrzy na SEO wyłącznie przez pryzmat fraz, linków i technicznych wskaźników, to nie tylko gra w przestarzałą grę — on nawet nie zauważy, kiedy przegra. Nie wygrywa ten, kto krzyczy najgłośniej, czyli upycha słowa kluczowe, tylko ten, kto najtrafniej odpowiada na pytanie, które czasem nawet nie zostało jeszcze zadane. SEO działa, ale już nie dla tych, którzy wiedzą, jak pisać pod Google'a, lecz dla tych, którzy wiedzą, jak mówić do ludzi. A jeśli robią to dobrze, AI po prostu ich zrozumie i pokaże dalej — mówi Sandra Zielińska, szef projektów w agencji maxroy.
Pozycjonowanie w dzisiejszych czasach wymaga od firm dostosowania swoich strategii działań do nowej rzeczywistości. Obecnie SEO to już nie tylko walka o wysokie pozycje w Google'u, ale też o to, żeby stać się źródłem, które wykorzysta AI. Przedsiębiorcy powinni więc zadbać o to, żeby algorytmy sztucznej inteligencji zrozumiały i doceniły publikowane przez nich treści, a następnie je cytowały.