Google walczy z dezinformacją

Mikołaj ŚmiłowskiMikołaj Śmiłowski
opublikowano: 2023-05-16 14:08

Wyszukiwarka internetowa zostanie zaopatrzona w dwie nowe funkcje, które pomogą w zidentyfikowaniu zdjęć stworzonych z użyciem sztucznej inteligencji.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Nowym narzędziem Google’a, spółki zależnej Alphabetu, będzie “O tym zdjęciu”, za pomocą którego użytkownicy będą mogli uzyskać dodatkowe informacje na temat danego zdjęcia oraz takie szczegóły, jak data pierwszej publikacji w sieci czy miejsce pierwszego pojawienia się. Celem jest zapewnienie użytkownikom wiedzy na temat twórcy zdjęcia oraz zapewnienie kontekstu w postaci informacji pochodzących od międzynarodowych agencji prasowych.

Ponadto spółka ma zamiar w charakterystyczny sposób oznaczyć wszelkie zdjęcia stworzone z użyciem sztucznej inteligencji. Współpracuje też z innymi platformami, takimi jak Midjourney i Shutterstock, aby te również zapewniły odpowiednie i możliwie podobne oznaczenia, dzięki czemu użytkownicy z łatwością będą w stanie stwierdzić, czy dana grafika jest prawdziwa.

Pochodzenie zdjęć publikowanych na internecie jest coraz większą zagadką w dobie tak dużej dostępności narzędzi “AI”, które generują zdjęcia o wysokim stopniu realizmu. Powstało już kilka start-upów, które zajmują się produkcją oprogramowania weryfikującego autentyczność zdjęć. Truepic, wspierany przez Microsofta, oferuje system sprawdzający, czy z pozoru rzeczywiste zdjęcie nie było modyfikowane komputerowo. Nowe narzędzia Google’a są zdecydowanie mniej zaawansowane technologicznie, jednak mogą mieć pozytywny wpływ na sektor, ponieważ komunikują problem, który narasta z każdym dniem.