W 2024 r. deweloperzy dostarczyli na polski rynek handlowy 530 tys. m kw. powierzchni handlowej, co jest najlepszym wynikiem od 2015 r., kiedy nowa podaż wyniosła ok. 700 tys. m kw. – wynika z danych międzynarodowej agencji doradczej Cushman & Wakefield (C&W).
– Uwzględniając zamknięcia obiektów, baza powierzchni handlowych w 2024 r. zwiększyła się o 481 tys. m kw., ponieważ 49 tys. m kw. zniknęło z rynku. Sam IV kwartał przyniósł zakończenie budowy dwunastu parków handlowych zlokalizowanych zarówno w dużych aglomeracjach, jak i miastach do 50 tys. mieszkańców. Tym samym całkowita nowoczesna powierzchnia handlowa w Polsce sięga już ok. 16,8 mln m kw. – mówi Ewelina Staruch, starszy analityk w firmie Cushman & Wakefield.
Wśród największych obiektów oddanych w IV kwartale C&W wymienia nowy park handlowy Vendo Park Szczecin dewelopera TREI, o powierzchni blisko 24 tys. m kw., czy Nową Sukcesję, o powierzchni ponad 40 tys. m kw. (to dawna łódzka Sukcesja po przebudowie).
Na koniec roku w trakcie budowy było 375 tys. m kw. w ramach 50 nieruchomości handlowych, z czego 34 to nowe budynki, 13 – rozbudowy istniejących już obiektów, a trzy – przebudowy.
Od stycznia do grudnia w Polsce zadebiutowało 26 nowych marek, co jest wynikiem podobnym do 2023 r. Tylko w ostatnim kwartale 2024 r. w polskich sklepach pojawiły się takie nowe marki jak MR.DIY, Santoni, Isei, Andre Tan, PHOme!, Atac Hiper Discount by Auchan.
Rok 2024 był za to lepszy od 2023 r. pod względem sprzedaży detalicznej.
– Przyczyn należy upatrywać w niższej inflacji, wyższych średnich wynagrodzeniach i poprawie nastrojów konsumenckich. Według najnowszych danych GUS w październiku sprzedaż detaliczna wzrosła o 1,3 proc., zaś w listopadzie o 3,1 proc. Natomiast okres styczeń-listopad ubiegłego roku zanotował wzrost r/r o 2,7 proc. – komentuje Ewa Derlatka-Chilewicz, dyrektorka działu badań w Cushman & Wakefield.
Średnia odwiedzalność w centrach handlowych w przeliczeniu na jeden obiekt w 2024 r. wyniosła ok. 410 tys. klientów i odpowiadała średniej z 2023 r. Natomiast średnie obroty najemców centrów handlowych przekroczyły 1050 zł netto na m kw. i były nominalnie średnio wyższe o ok. 4,5 proc niż rok wcześniej. Biorąc pod uwagę średnią inflację na poziomie 3,6% jest to jednak niewielki realny wzrost obrotów.
Czynsze w centrach handlowych wzrosły o ok. 23 proc. r/r., a poziom pustostanów zmalał w szesnastu aglomeracjach w Polsce o 0,3 p.p. r/r, osiągając w 2024 r. poziom zaledwie 3 proc.
– Przyczynami wyższych stawek, oprócz corocznej indeksacji o inflację, był wysoki popyt na powierzchnie handlowe oraz poczynione modernizacje i zwiększenie atrakcyjności wielu obiektów – tłumaczy Michał Masztakowski, dyrektor agencji nieruchomości handlowych w Cushman & Wakefield.