Gorsze nastroje konsumentów

Bartek Godusławski
opublikowano: 23-02-2015, 00:00

Ważne dane

Z badań GUS płynie jednoznaczny wniosek — gospodarstwa domowe gorzej oceniają nie tylko obecną sytuację, ale także przyszłość. Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej spadł o 4,9 pkt. proc. i wyniósł w lutym -16,6.

Największy wpływ na to miały oceny dotyczące obecnej i przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju oraz przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego i dokonywania ważnych zakupów. Pesymistyczny obraz łagodzi jedynie informacja, że jest lepiej niż w lutym ubiegłego roku.

— Jestem zdziwiony, bo chyba nie dzieje się nic nadzwyczajnego, co skłaniałoby do takich ocen, dlatego traktuję te oczekiwania jako pewne odchylenie od trendu — mówi Tomasz Kaczor, główny ekonomista BGK.

Słabo też wygląda postrzeganie przyszłości przez gospodarstwa domowe, zarówno kondycji całej gospodarki, jak też swoich możliwości oszczędzania. Jednak także tutaj ekonomista BGK nie widzi powodów do niepokoju, poza jednym wskaźnikiem.

— Bardzo wzrosło zagrożenie bezrobociem. To może oznaczać, że optymizm z końca roku, że sytuacja będzie nadal dynamicznie się polepszała, był trochę na wyrost. Być może poprawa na rynku pracy trochę straci impet — uważa ekonomista BGK. Poza tym, jego zdaniem, konsumenci mogli się przestraszyć istotnego wzrostu bezrobocia, jaki szacuje resort pracy w styczniu — do 12,1 z 11,5 proc. na koniec roku ubiegłego.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Bartek Godusławski

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu