Grant Thornton kupuje cyfrowo

opublikowano: 17-09-2017, 22:00

Firma doradczo-audytorska kupiła od giełdowego Quantum Software spółkę zajmującą się badaniem doświadczeń klientów.

Audytorzy budują cyfrowe kompetencje. W ciągu ostatnich dwóch lat Deloitte uruchomił interaktywno-konsultingową agencję Deloitte Digital i rozbudował zespół, przejmując dwie spółki z branży. PwC przejęło grupę Outbox, zajmującą się doradztwem i usługami wdrożeniowymi z zakresu IT, a EY kupiło crowdsourcingową spółkę MillionYou. Teraz do grona firm konsultingowych, budujących cyfrowe ramiona, dołącza Grant Thornton.

Zdaniem Tomasza Wróblewskiego, partnera zarządzającego Grant Thorntona, postępująca cyfryzacja niemal wszystkich gałęzi gospodarki wymusza na firmach doradczych zmianę podejścia i rozszerzenie oferty o usługi cyfrowe. Na zakupy mniejszych firm z takimi kompetencjami wybrały się też firmy z wielkiej czwórki.
Zobacz więcej

TRANSFORMACJA:

Zdaniem Tomasza Wróblewskiego, partnera zarządzającego Grant Thorntona, postępująca cyfryzacja niemal wszystkich gałęzi gospodarki wymusza na firmach doradczych zmianę podejścia i rozszerzenie oferty o usługi cyfrowe. Na zakupy mniejszych firm z takimi kompetencjami wybrały się też firmy z wielkiej czwórki. Marek Wiśniewski

Inwestowanie w przyszłość

W piątek wywodząca się z Poznania grupa doradczo-audytorska kupiła 80 proc. udziałów w spółce Edisonda. Dla Grant Thorntona to czwarta transakcja w ostatnich latach. W 2012 r. firma doradcza kupiła warszawskie FPA, zajmujące się outsourcingiem, a dwa lata później — spółkę Dorfin z Torunia, wyspecjalizowaną w doradztwie europejskim. W sierpniu wchłonęła zespół doradców poznańskiego F5. — Kupujemy przyszłość. Trend cyfryzacji w różnych sektorach biznesu jest oczywisty, dlatego chcemy zbudować ramię cyfrowe — i właśnie to zrobiliśmy.

Edisonda, która pracowała dla nas, nim zdecydowaliśmy się na transakcję, uzupełnia naszą ofertę o kompetencje, których nie mieliśmy. Dzięki niej będziemy mogli oferować nowe usługi dotychczasowym klientom i zdobywać nowych. Rozglądamy się za kolejnymi akwizycjami spółek z sektora digital — mówi Tomasz Wróblewski, partner zarządzający Grant Thorntona. Pakiet 59,2 proc. udziałów sprzedała giełdowa spółka IT Quantum Software, inkasując za to 2,09 mln zł. 20,8 proc. odkupiono od dwóch menedżerów Edisondy, którzy pozostaną na pokładzie przejmowanej spółki.

— Przez lata zbudowaliśmy silną spółkę w segmencie projektowania UX [ang. user experience, czyli doświadczenie użytkownika — red.] i teraz doszliśmy do wniosku, że wyczerpały się synergie między Edisondą a resztą grupy. Naszym podstawowym biznesem jest wdrażanie systemów IT i pracy nam nie brakuje. Będziemy się na tym koncentrować, a Edisonda będzie mogła dalej się rozwijać. Jeszcze nie zdecydowaliśmy, na co zostaną przeznaczone wpływy z transakcji. Na pewno w jakimś stopniu pomogą nam wzmocnić pozycję na rynku systemów do zarządzania łańcuchem dostaw, czyli w naszej podstawowej działalności — mówi Tomasz Hatala, prezes Quantum Software.

Badanie doświadczeń

Edisonda na początku zajmowała się „projektowaniem interakcji i prowadzeniem badań nad efektywnością komunikacyjną stron internetowych”. Z biegiem lat pracy przybyło.

— Jesteśmy właściwie firmą audytorsko-doradczą, tyle że nie badamy ksiąg i umów, lecz doświadczenia klientów i pracowników z produktami i usługami zleceniodawcy. W naszym zespole pracuje 30 osób, rozwijamy się w tempie co najmniej kilkunastu procent rocznie. Chcemy otwierać biura w innych miastach i, być może, wyjść poza Polskę. Już teraz około 30 proc. naszych przychodów pochodzi od klientów zagranicznych, głównie z Niemiec i Skandynawii. W ramach międzynarodowej grupy będzie nam łatwiej pozyskiwać kolejnych — mówi Hubert Turaj, współzałożyciel i członek zarządu Edisondy.

Grant Thornton miał w ubiegłym roku 57 mln zł przychodów, pochodzących głównie z outsourcingu finansowo-księgowego. Edisonda dołoży do tego wyniku kilka milionów — w 2016 r. miała prawie 4,5 mln zł przychodów, rok wcześniej 2,5 mln zł. W ostatnich dwóch latach notowała czysty zysk na poziomie kilkuset tysięcy złotych.

— Zmieniła się skala projektów i ich rozmach, poszerzyły się też kompetencje. Pracujemy multikanałowo, zwiększamy efektywność całych systemów, od aplikacji mobilnych po usługi świadczone w świecie realnym. W firmach zmienia się też podejście do UX — to już nie zagadnienie techniczne dla działu IT, ale coś, o czym trzeba myśleć na poziomie zarządu, bo klientowi sprzedaje się nie tylko usługę, ale też doświadczenie. Dlatego uważamy, że w grupie GT będzie nam łatwiej dotrzeć do klientów — mówi Marcin Kręcioch, współzałożyciel i prezes Edisondy.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcel Zatoński

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Grant Thornton kupuje cyfrowo