Granty na nowe kierunki ekspansji

Dorota ZawiślińskaDorota Zawiślińska
opublikowano: 2025-05-20 20:00

Beneficjenci dotacji będą mogli przeznaczyć większą ich część niż dotychczas na zagraniczne podróże służbowe pomocne w promocji firmowych marek. W puli jest 50 mln zł.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • kto może startować w konkursie „Promocja marki innowacyjnych MŚP”
  • jakie są nowości
  • co sfinansują dotacje
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Właściciele MŚP, którzy chcą chwalić się nowatorskimi produktami i usługami na międzynarodowych rynkach, mogą startować w konkursie „Promocja marki innowacyjnych MŚP”. W puli działania 2.25 programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki jest 50 mln zł. Granty rozdzieli Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP). Na wnioski o dofinansowanie czeka do 24 czerwca.

Zagraniczne kontrakty

Arkadiusz Dewódzki, dyrektor departamentu internacjonalizacji przedsiębiorstw w PARP, podkreśla, że poprzednie edycje konkursu były dla wielu jego beneficjentów impulsem do rozwoju firm i zdobycia zagranicznych kontraktów.

– Aby wyjść naprzeciw oczekiwaniom polskich eksporterów i ułatwić im międzynarodową ekspansję, wprowadziliśmy w tym naborze kilka pozytywnych zmian dla wnioskodawców. Jedną z nich jest możliwość przeznaczenia dofinansowania na wszystkie imprezy targowe, w trakcie których będą mieli szansę na promocję produktów. Zwiększamy też poziom wsparcia z 50 do 85 proc. na pokrycie kosztów podróży służbowych – zapowiada Arkadiusz Dewódzki.

Konkurs jest skierowany do MŚP działających w konkretnych sektorach. Są to m.in. branże medyczna, farmaceutyczna, zielonych technologii, przemysłu kreatywnego, kosmetyczna, meblarska, lotniczo-kosmiczna i spożywcza.

Większa przejrzystość wyliczeń

Nowością w tym naborze jest również konieczność udokumentowania wskazanych przez wnioskodawców kwot przychodów z działalności gospodarczej, eksportowej, a także dotyczącej eksportu produktów promowanych na zagranicznych rynkach. Eksperci PARP wyjaśniają, że celem zmiany jest zwiększenie przejrzystości wyliczeń deklarowanych przez przedsiębiorców we wnioskach o dofinansowanie.

Przedsiębiorcy będą mogli przeznaczyć dotacje m.in. na działania promocyjne obejmujące udział w charakterze wystawcy w targach ze stoiskiem narodowym. W grę wchodzą również wyjazdowe misje gospodarcze i kampanie promocyjne firm. Każdy projekt startujący w konkursie musi dotyczyć promowania zdefiniowanej marki produktowej. Wnioskodawca powinien udokumentować jej posiadanie.

Ponadto PARP wymaga, aby przedsiębiorca prowadził działalność eksportową i wykazał z tego tytułu przychody za dwa poprzednie lata. Co ważne, powinny one wynosić co najmniej 20 proc. całej sprzedaży firmy. Istotnym kryterium jest również konieczność ponoszenia przez przedsiębiorcę nakładów na badania i rozwój albo wdrożenie innowacji produktowej lub procesowej w ciągu ostatnich trzech lat. To również powinno być odpowiednio udokumentowane przez firmę.