Green Cross 20 lat później…

19-04-2013, 00:00

Ponad 30 oddziałów na świecie, 1 mln dzieci objętych programem edukacji, kilkadziesiąt tysięcy osób w Ghanie i Boliwii, którym zapewniono dostęp do wody pitnej, 50 ton zutylizowanej bezpiecznie broni chemicznej oraz coraz bardziej efektywna współpraca ze środowiskiem biznesu. 18 kwietnia 2013 r. minęło 20 lat, od kiedy po pierwszym Szczycie Ziemi w Rio de Janeiro, z inicjatywy Michaiła Gorbaczowa utworzono Międzynarodowy Zielony Krzyż.

Od lat działalność Green Cross International, która ukierunkowana jest na rozwiązywanie globalnych problemów ekologicznych, wspierają m.in. Robert Redford, Leonardo Di Caprio i Penelope Cruz. Michaił Gorbaczow twierdzi, że do roku 2050 liczba ludności na świecie wzrośnie do 9 mld. Taka liczba, której towarzyszy ogólnoświatowy kryzys gospodarczy i nadmierna eksploatacja zasobów naturalnych, powoduje szerzenie się ubóstwa, generowanie konfliktów zbrojnych, a w konsekwencji degradację środowiska naturalnego. Potrzebny jest więc nowy wymiar pieriestrojki, która zrewolucjonizuje hierarchię wartości obecnego społeczeństwa: w postrzeganiu samych siebie, potrzeb dzieci oraz jedynej żywicielki — Ziemi.

Czas, byśmy zaczęli dbać o Ziemię i dobra naturalne. Czas mocniej zaangażować biznes w troskę o ekologię. To dzięki niemu możliwe jest bardziej efektywne korzystanie z zasobów, poprawa jakości wód i powietrza. W 2010 r. stworzyliśmy polski oddział Green Cross International. Budujemy platformę dialogu między biznesem, administracją, organizacjami pozarządowymi i ośrodkami naukowymi. Ma ona na celu rozwiązywanie problemów dotyczących ochrony środowiska. Nasze projekty związane są z trzema kluczowymi obszarami: zieloną gospodarką, wodą i czystymi miastami. Wspólnie z Ministerstwem Środowiska, Ministerstwem Gospodarki i polskimi dziennikami zainicjowaliśmy program zwiększający zainteresowanie przedsiębiorców „zielonymi inwestycjami”. Dzięki internetowej platformie edukacyjnej przybliżamy pracownikom urzędów gmin rynek OZE pod względem legislacyjnym, społecznym, inwestycyjnym i technologicznym. Staramy się wciągać w dyskusję wszystkie środowiska, które mogą mieć wpływ na poprawę naszego otoczenia, poprzez organizację paneli dyskusyjnych w ramach najbardziej prestiżowych konferencji. Jednocześnie monitorujemy efekty naszych działań poprzez doroczne badanie dotyczące postaw polskiego biznesu wobec ochrony środowiska.

Potrzeba konsekwentnych działań na rzecz Zielonego Wzrostu, co wymaga szerzenia świadomości ekologicznej i rozwijania przedsiębiorczości w kierunku „zielonych inwestycji”. Z racji roli Green Cross Poland w polskiej ekologii opracowaliśmy dwa programy skierowane do społeczeństwa — Green Banking i Live Green!, które zainaugurujemy w ostatnim kwartale 2013 r. To doskonała okazja, by przyczynić się do realizacji tych inicjatyw.

www.greencrosspoland.org

DOMINIKA KULCZYK-LUBOMIRSKA

założyciel, wiceprezes Green Cross Poland

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Ekologia / Green Cross 20 lat później…