Grosz do grosza

Jacek Kowalczyk
opublikowano: 05-06-2006, 00:00

Chociaż wiele firm uznaje ubieganie się o dotacje na udział w targach za zbędny kłopot, to są i takie, które potrafią czerpać z tych środków zyski.

Udział w międzynarodowych targach i wystawach to dla wielu małych i średnich firm znakomita okazja nawiązania ważnych, czasami nawet kluczowych, kontaktów. Tę szansę dostrzegli także twórcy Sektorowego Programu Operacyjnego — Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw i przygotowali działanie 2.2.1. umożliwiające polskim przedsiębiorcom zwrot 50 proc. kosztów kwalifikowanych, poniesionych na udział w takich imprezach. Wiele firm uważa jednak, że ubieganie się o wsparcie jest zbyt kłopotliwe przy tak niewielkim dofinansowaniu. Innego zdania są przedstawiciele przedsiębiorstwa Cichewicz Kotły.

Nic za darmo

Producent kotłów grzewczych z Płońska bierze udział w międzynarodowych targach bardzo często. Za każdym razem ubiega się o dotację ze środków unijnych.

— Przyznaję, że to dość trudna procedura, jednak — jak się okazuje — nie taki diabeł straszny, jak go malują. Tak naprawdę największym problemem w całym procesie jest ciągłe poprawianie zupełnie drobnych i nieistotnych dla sprawy błędów w dokumentacji. Czasami problemem może być małe niedopatrzenie sprawiające wiele kłopotów, zwłaszcza że termin oddania dokumentów z poprawkami jest zazwyczaj bardzo krótki. Jednak trudności te wynikają jedynie z nieuwagi. Jeśli się chce, to uzyskanie dotacji jest zadaniem do wykonania — mówi Justyna Błaszczyk z firmy Cichewicz Kotły.

Zbieranie pieniędzy

Przedsiębiorstwo otrzymało do tej pory dofinansowanie udziału w dwóch imprezach targowych — ISH Frankfurt oraz Resta Wilno. Na rozpatrzenie i rozliczenie czeka jednak jeszcze kilka wniosków. Jeżeli dotacje na te projekty zostaną przyznane, przedsiębiorstwo otrzyma z UE łącznie kilkadziesiąt tysięcy złotych.

— Pojedyncza dotacja na udział w targach faktycznie nie jest duża. Jednak, jeżeli przedsiębiorstwo często bierze udział w takich imprezach, łączny zwrot kosztów to już całkiem spora kwota, a korzyści z dotacji mogą być jeszcze większe. Dzięki tym środkom zaczęliśmy pojawiać się na wielu imprezach targowych w całej Europie, co zaowocowało nowymi kontaktami, które nieustannie przyczyniają się do wzrostu naszych obrotów w handlu zagranicznym — twierdzi Justyna Błaszczyk.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Jacek Kowalczyk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu