Grupa eSky zapowiedziała, że w latach 2022-27 jej celem będzie zdobycie pozycji platformy pierwszego wyboru dla wybierających się w podróż mieszkańców Europy Środkowej i Wschodniej. Z jej danych wynika, że już ma pozycję lidera na Bałkanach. W Chorwacji, Grecji i Serbii średnia wartość transakcji zwiększyła się w porównaniu z rekordowym 2019 r. nawet o dwie trzecie, a skumulowany wzrost sprzedaży urósł o co najmniej 150 proc.
W Chorwacji liczba rezerwacji przez dziewięć miesięcy tego roku była o 190 proc. większa niż w analogicznym okresie 2019 r. Total Transaction Value (TTV), czyli łączna wartość sprzedaży na tym rynku po trzech kwartałach wyniosła 39,6 mln zł, o 275 proc. więcej niż cztery lata temu. W Grecji firma zanotowała wzrost rezerwacji o 93 proc., a TTV o 146 proc. — do 88,8 mln zł. W Serbii, gdzie segment platform do rezerwacji podróży dopiero się rozwija, liczba obsłużonych rezerwacji urosła o 147 proc., a sprzedaży o 230 proc. — do 36,7 mln zł.
Grupa eSky zamówiła w maju w GfK badanie dotyczące świadomości wspomaganej marki. W Grecji wskaźnik sięga 59 pkt, a w Chorwacji i Serbii 62 pkt (maksymalny to 100 pkt). To oznacza wzrost o 12, 18 i 16 pkt proc. w ciągu roku. Rośnie też ruch internetowy. W Chorwacji lokalne portale do planowania podróży cieszyły się od stycznia do sierpnia dwa razy mniejszym zainteresowaniem niż eSky.hr — wynika z danych Ahrefts.com. Strona eSky.gr wygenerowała 88 proc. więcej odsłon niż grecki portal Airshop.gr. Liczba odwiedzających serwis eSky.rs była o 93 proc. większa niż na stronie Jeftineaviokarte.rs i trzy razy większa niż Fibula.rs.
— Szybko zostaliśmy liderem w naszym segmencie w wielu krajach Europy Środkowej i Wschodniej, a w awangardzie tego wzrostu są Chorwacja, Grecja i Serbia. Doświadczenia z tych rynków przekładamy na Polskę — podkreśla Łukasz Neska, wiceprezes ds. rozwoju w Grupie eSky.
W 2022 r. wskaźnik TTV grupy wyniósł 2,9 mld zł, o 78 proc. więcej r/r i o 11 proc. więcej niż w 2019 r. Zysk EBITDA urósł do 90,2 mln zł, czyli o 42 proc. r/r i o 197 proc. wobec 2019 r. Klientów było 3,1 mln, o 41 proc. więcej r/r i o 1,3 proc. niż w 2019 r. W pierwszym półroczu 2023 TTV wzrósł o 48 proc. do 1,9 mld zł, a EBITDA o 8 proc. do 59,6 mln zł.