Kurczący się rynek nowych opon negatywnie odbił się na wynikach Grupy Oponeo. Strata netto po I kw. wzrosła r/r o prawie milion zł.
W I kw. 2023 r. sprzedaż opon w Polsce spadała w niemal wszystkich segmentach. Opony do aut osobowych zanotowały wynik gorszy r/r o 25 proc. Sprzedało się też o 15 proc. mniej opon do SUV-ów, 30 proc. mniej do aut dostawczych i aż o 60 proc. mniej do pojazdów przemysłowych. Mniejszym zainteresowaniem cieszyły się również opony do ciężarówek (-37 proc. r/r) oraz maszyn rolniczych (-34 proc.). Jedynie opony do motocykli zanotowały 2-procentowy wzrost. Podobnie sytuacja wygląda w całej Europie, gdzie spadek sprzedaży opon do aut osobowych wyniósł 12 proc.
— Spadek należy rozpatrywać w kontekście utrzymującej się wysokiej inflacji na wszystkich rynkach europejskich oraz negatywnego wpływu wojny w Ukrainie, w szczególności na ceny energii — mówi Adam McCarthy, sekretarz generalny Europejskiego Związku Producentów Opon i Gumy.
Mały popyt negatywnie odbił się na wynikach Grupy Oponeo. W ciągu I kw. grupa sprzedała 643,9 tys. opon, o 4,9 proc. mniej niż przed rokiem. Mimo to zanotowała 292,2 mln zł (+ 5,9 proc.) przychodów ze sprzedaży wobec 275,9 mln zł rok wcześniej. Blisko 80-procentowy udział w nich stanowiły przychody ze sprzedaży towarów w segmencie akcesoriów samochodowych (opony, felgi i akcesoria samochodowe). Przychody z transakcji krajowych wyniosły 219 mln zł (+1,7 proc.), a ze sprzedaży zagranicznej wzrosły o ponad 20,9 proc. i wyniosły 73,2 mln zł. Rosnące koszty operacyjne nie pozwoliły jednak na odbicie — Oponeo poniosło 3,6 mln zł straty netto wobec 2,7 mln zł rok wcześniej.
Przedstawicie spółki podkreślają, że spadek sprzedaży opon w I kw. wynikał głównie z mniejszej o ponad 17 proc. sprzedaży ogumienia zimowego. Sezon na opony zimowe przypadał głównie na miesiące październik-grudzień 2022, inaczej zaś rozłożyła się ich sprzedaż w poprzednim sezonie.
— Zmniejszenie sprzedaży opon letnich o 5,2 proc. w I kw. 2023 r. wynikało z opóźnienia sezonu wymiany opon na letnie w stosunku do roku ubiegłego i zostało prawie w całości skompensowane zwiększoną o 4,9 proc. sprzedażą opon całorocznych — mówi Dariusz Topolewski, prezes Oponeo.pl.