Grupa PKP testuje nowy system informacji dla pasażerów

DI, PAP
opublikowano: 13-01-2018, 10:14
aktualizacja: 13-01-2018, 10:15

PKP TELKOL, nowo utworzona spółka Grupy PKP, przejmuje prace nad dwoma projektami dotyczącymi systemu informacji pasażerskiej aktualizowanej w czasie rzeczywistym oraz udostępniania łączności Wi-Fi w pociągach i na dworcach.

Podczas konferencji inaugurującej działalność PKP TELKOL zaprezentowano wprowadzany przez PKP System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej, który dostępny jest już na 60 dworcach w Polsce. Jego celem jest usprawnienie informowania pasażerów o bieżącej realizacji połączeń kolejowych, a zwłaszcza o oczekiwanych godzinach przyjazdu i odjazdu pociągów - tłumaczy PKP. Jednym z elementów systemu są nowe tablice informacyjne, które będą wyświetlały dane o aktualnej sytuacji na torach.

„Te tablice to końcowy element kompleksowego rozwiązania, które bazuje na informacjach ze wszystkich systemów kolejowych. Pokazują one pasażerowi wszelkie informacje, niezbędne do wygodnego korzystania z usług świadczonych przez kolej” – mówił przedstawiciel uczestniczących w projekcie Kolejowych Zakładów Łączności w Bydgoszczy Bartosz Sobczak. Jak dodał, celem jest zintegrowanie wszystkich systemów informacyjnych, aby nie działały tylko lokalnie, lecz objęły całą Polskę. Dzięki temu aktualizacja rozkładów jazdy ma przebiegać sprawniej, bez konieczności rozsyłania ich do pojedynczych jednostek.

Systemy informacyjne na tablicach mają precyzyjnie oraz w czasie rzeczywistym informować pasażerów, w którym miejscu aktualnie znajduje się pociąg, aby mieli pewność, że zdążą dotrzeć na peron. W planach jest także utworzenie aplikacji mobilnej, prezentującej takie dane. Powstający system jest kompatybilny z systemami zarządzania bezpieczeństwem ruchu oraz monitoringiem na dworcach - zapewnia PKP.

Zapowiedziano ponadto zbudowanie jednej platformy dostępu do internetu poprzez Wi-Fi, działającej zarówno w pociągach PKP, jak i na dworcach. Taki zintegrowany dostęp do Wi-Fi pozwalałby też sprofilować pasażera pod kątem jego upodobań, aby dzięki temu móc zaoferować na dworcach przydatne punkty usługowe i handlowe oraz kierować do nich podróżnych oczekujących na pociąg - podkreślono.

„Internet wzdłuż linii kolejowych to jest dla nas ogromne wyzwanie infrastrukturalne. Bez postawienia większej ilości sieci mobilnych, dalej będziemy mieć +białą plamę+. Dlatego w tym obszarze widzimy możliwości podnoszenia jakości usług” – oceniał Sobczak.

Spółka TELKOL chce dążyć także do poprawy gospodarowania dworcami i peronami – tak, aby były zarządzane przez jeden podmiot. W planach jest wybranie jednego dworca na Mazowszu do wprowadzenia takiej obsługi i przetestowania jej skuteczności. Dodatkowo planowane jest wyposażenie parkingów przy dworcach w punkty ładowania pojazdów elektrycznych.

Prezes PKP S.A. Krzysztof Mamiński podkreślił, że powstanie PKP TELKOL pozwoli tworzonemu holdingowi PKP zyskać dostęp do nowoczesnych usług telekomunikacyjnych.

„Zależy nam na tym, aby takie kompetencje budować samodzielnie, nie uzależniając się od podmiotów zewnętrznych” – podkreślił prezes PKP.

Podczas wspólnej konferencji prezesi PKP S.A., PKP TELKOL oraz Exatelu przedstawiali nowe wyzwania, jakie czekają komunikację kolejową w Polsce w najbliższych latach.

„Chcemy zaoferować jak najlepszą jakość usług do wewnątrz organizacji, ale i na zewnątrz” – podkreślał szef PKP. Powiedział, że ma nadzieję, iż do końca 2018 roku uda się stworzyć formalną grupę, do której należeć będą także: PLK, SKM, Intercity, PKP Cargo, a od 2019 roku dołączą Polregio i inne spółki.

Szef PKP TELKOL Mirosław Gilarski podkreślił z kolei, że PKP TELKOL to nowoczesne i największe w Polsce przedsiębiorstwo, które jest dostawcą usług serwisowania i utrzymania urządzeń systemów kolejowych.

„Mamy ambicje pełnej odbudowy kompetencji telekomunikacyjnych w Grupie PKP i stania się liderem dalszej konsolidacji spółek wewnątrz Grupy” – dodał Gilarski.

Prezes Exatelu Nikodem Bończa Tomaszewski dodał natomiast, że rolą jego firmy jest „obecność w infrastrukturze taktycznej państwa”.

„Zależy nam na zapewnieniu bezpieczeństwa telekomunikacyjnego w dobie cyberprzestępstw oraz na płynnym wdrażaniu nowych systemów i planowaniu nowych inwestycji niezależnie od postępu technologii” – podkreślił.

Podczas konferencji zapowiadano ponadto realizację przez TELKOL programu pilotażowego – we współpracy z Cargo w Małaszewiczach – a dotyczącego wprowadzenia do oferty światłowodu w technologii LTE. PKP przewiduje też utworzenie laboratorium, w którym będzie mogła testować nowe rozwiązania dla rynku kolejowego.

PKP S.A. pełni nadzór właścicielski nad spółkami Grupy PKP w celu zapewnienia obsługi transportowo-logistycznej pasażerów i towarów w Polsce.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: DI, PAP

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Transport i logistyka / Grupa PKP testuje nowy system informacji dla pasażerów