Pracuj 3.0 i Pricing 3.0 to kryptonimy, jakimi Grupa Pracuj opatrzyła planowane na początek 2023 r. zmiany w serwisie internetowym i nową strategię cenową. Ta ostatnia ma się przełożyć na wyższe średnie ceny, jakie firmy płacą za realizowane projekty rekrutacyjne.
- To nie tylko kwestia zmiany cen, ale przede wszystkim dostarczenia kandydatom i klientom nowej wartości w serwisie – zastrzega Rafał Nachyna, dyrektor operacyjny Grupy Pracuj.
- Grupa Pracuj jest wśród spółek narażonych na spowolnienie gospodarcze. Wiadomo, że gdy koniunktura się chłodzi, to ilość ogłoszeń o poszukiwaniu pracowników również. Firmy zanim zaczynają zwalniać, to zamrażają procesy rekrutacyjne. Jestem więc zdziwiony planowanymi podwyżkami cen od pierwszego kwartału 2023 r. Spółka, która obawia się spadku popytu, nie myśli o podwyższaniu cen. Tymczasem Grupa Pracuj zdecydowanie chce podwyższać ceny, co świadczy o tym, że czuje się dosyć pewnie. Jeśli utrzyma wolumen zamówień albo spadnie on tylko nieznacznie, a ceny zostaną podwyższone, to wyniki nie powinny mocno spaść. To zależy również od kosztów operacyjnych, które w Grupie Pracuj w dużej części są kosztami wynagrodzeń. Spółka ujawniała, że rosną one o kilkanaście procent, ale spółka ma pewne możliwości redukcji kosztów – komentuje Paweł Szpigiel, analityk mBanku.
Zamówienia już nie rosną
Spółka zmieniła cennik z początkiem 2022 r. Jej menedżerowie tym właśnie tłumaczą kilkunastoprocentowy wzrost średniej ceny projektu rekrutacyjnego realizowanego w serwisie pracuj.pl w drugim kwartale i pierwszym półroczu 2022 r.
Sama liczba projektów rekrutacyjnych realizowanych z udziałem pracuj.pl niedawno jeszcze rosła z kwartału na kwartał. W pierwszych trzech miesiącach 2022 r. osiągnęła jednak apogeum i w drugim kwartale spadła o 4 proc.

- Decydująca jest liczba dni roboczych. Od razu wpływa na liczbę projektów rekrutacyjnych, bo sama aktywność pracodawców była bardzo stabilna – zapewnia Gracjan Fiedorowicz, dyrektor finansowy Grupy Pracuj.
- Do końca trzeciego kwartału zostało kilka dni. Myślę, że ogólna liczba projektów rekrutacyjnych będzie porównywalna z drugim kwartałem – dodaje Przemysław Gacek, prezes Grupy Pracuj.
Uwagi te dotyczą wyłącznie serwisu pracuj.pl, bez ukraińskiej części biznesu, która w oczywisty sposób skurczyła się w wyniku wojny i w pierwszym półroczu odpowiadała tylko za 5 proc. przychodów całej grupy. W częściowo tylko naznaczonym wojną pierwszym kwartale było to 7 proc., a w całym 2021 r. – 10 proc.
Kilkanaście procent w górę
Grupa Pracuj należy do tych spółek, które nie spieszą się z raportowaniem. Wyniki drugiego kwartału 2022 r. (i całego pierwszego półrocza), opublikowała cztery dni przed końcem trzeciego kwartału. Przychody w drugim kwartale wyniosły 138,2 mln zł, co oznacza 18 proc. wzrostu r/r. Zysk netto właścicieli jednostki dominującej wyniósł jednak 49,4 mln zł, co oznacza 60-procentowy spadek r/r. Spółka zwraca jednak uwagę, że jest to konsekwencją przeszacowania wartości spółki Beamery w 2021 r. (Grupa Pracuj ma w niej nieco ponad 5 proc. udziałów). Gdyby nie to, zysk netto wzrósłby o 17 proc.
W wynikach pierwszego półrocza 2022 r. nie jest jeszcze konsolidowany niemiecki Spoonbill Holding, którego głównym aktywem jest firma Softgarden. Grupa Pracuj sfinalizowała akwizycję w Niemczech w czerwcu 2022 r.
– Zakładamy, że po rozpoczęciu konsolidacji udział Softgardena w przychodach całej grupy wyniesie nieco ponad 15 proc. W krótkim okresie, przez najbliższe 2-3 lata, wpływ tej konsolidacji nie pomoże naszej marży EBITDA – zapowiada Przemysław Gacek.