Grupowe nie są podstawą portfeli
Grupowe ubezpieczenia na życie stanowią w portfelach więkoszości towarzystw życiowych mniejszy procent przypisu składki niż produkty indywidualne. Wyjątkiem są: Cardif, Gerling Życie oraz PZU Życie.
Grupowe ubezpieczenia na życie są dość kontrowersyjnymi produktami towarzystw ubezpieczeniowych. Związane jest to z faktem niedokładnego zdefiniowania przez PUNU, co można zaliczyć do produktu grupowego. Część towarzystw traktuje więc grupowe produkty oferowane dla kilku pracowników w firmie jako ubezpieczenia specjalistyczne i nie wlicza ich do produktów grupowych, tak jak choćby towarzystwo Nationale- -Nederlanden. Natomiast inne towarzystwa ubezpieczeniowe, jak PZU Życie, traktują je jako produkty grupowe.
Liderzy ubezpieczeń
W większości towarzystw ubezpieczeniowych grupówka nie stanowi jednak podstawy oferty. Udział jej w przypisie składki wynosi z reguły od kilku do kilkudziesięciu procent.
Wyjątkowe są tu jedynie trzy życiowe towarzystwa: Cardif, Gerling Życie oraz PZU Życie. W przypadku Cardif Polska oraz Gerling Życie wynika to z faktu oferowania wyłącznie ubezpieczeń grupowych. Ubezpieczenia indywidualne w tych towarzystwach są obecnie dopiero dopracowywane. Po pierwszym kwartale tego roku przypis składki brutto w Cardif dzięki produktom grupowym wyniósł 1,13 mln zł, zaś w Gerling Życie — 6,11 mln zł.
W PZU Życie ubezpieczenia grupowe stanowią gros jego portfela ubezpieczeniowego. Od tego roku towarzystwo chce jednak także skupić się na produktach indywidualnych. W segmencie rynku ubezpieczeń grupowych w 1999 r. udział największego polskiego ubezpieczyciela wynosił 95 proc. Tylko tradycyjne grupowe produkty stanowiły 57 proc.
Plany zwiększenia
W pozostałych towarzystwach sytuacja wygląda różnie. I tak: w Warcie Vita, która przez pewien czas preferowała jedynie grupowe produkty, na koniec I kwartału stanowiły one 68 proc. przypisu składki. W Compensie Życie podział na ubezpieczenia grupowe i indywidualne w przypisie składki rozkłada się mniej więcej po połowie. W towarzystwie Zurich Życie na koniec I kwartału grupówka stanowiła 19,7 proc. portfela, w Allianz Życie — 16 proc., zaś w towarzystwie Cigna, co wynika z szacunkowych wyliczeń — 20-25 proc.
Od tego roku większość towarzystw zamierza mocniej wejść zarówno w grupowe produkty, jak i w pracownicze programy emerytalne. Nowe produkty przedstawi choćby Winterthur Życie, który obecnie ma niewielki procent portfela w produktach grupowych. Także nowo wchodzący na rynek ubezpieczyciele (np. Nationwide) planują mocne zaznaczenie swojej obecności na tym rynku.
Katarzyna Ostrowska