Gry i alkohole zachęcają inwestorów

opublikowano: 22-09-2020, 22:00

Na rynku emisji społecznościowych dominują firmy z popularnych branż, ale pojawiła się także nowość — faktoring dla branży medycznej.

Czterech producentów alkoholi, dwie spółki z branży gier, dwa kluby sportowe, dwie platformy sprzedażowe, firma zbierająca na film i emisja Endofund z segmentu medycznego — w sumie 12 spółek chce pozyskać pieniądze od społecznych inwestorów. Najnowszym emitentem jest Raccoons Studio, czyli spółka zależna od BeardedBrothers. games (firma niedawno pozyskała 1,2 mln zł z emisji akcji).

— Spółka skupia się na zagospodarowaniu rynku mniejszych projektów deweloperskich, które często mimo dużego potencjału nie są podejmowane przez większe studia. Sama organizacja pracy Raccoons Studio pozwala na bardzo wysoką elastyczność w budowaniu zespołów projektowych, co umożliwia szybkie wpisywanie się produkcji w trendy rynkowe — mówi Piotr Majewski z FindFunds.

Raccoons Studio chce pozyskać do 1,2 mln zł. Drugim producentem gier jest Drago Entertainment. Spółka pozyskała już 1 mln zł w ofercie skierowanej do dużych graczy. Podobną kwotę w emisji, która wystartowała 22 września, firma chce pozyskać od drobnych inwestorów. Jeszcze w tym roku producent gier chce zadebiutować na NewConnect. Podobne plany ma Mazurska Manufaktura Alkoholi (MMA), przedstawiciel sektora produkcji alkoholi. Spółka chce przeprowadzić drugą zbiórkę udziałową jeszcze we wrześniu. W poprzedniej — w lipcu 2019 r. — firma pozyskała 2,54 mln zł od ponad 1 tys. osób.

W kolejce po kapitał

Na początku 2020 r. 149 akcjonariuszy MMA zainwestowało kolejne 1,45 mln zł w subskrypcji zamkniętej. Firma ma w planach m.in. współpracę z sektorem HoReCa i uruchomienie franczyzowej sieci pubów. Kolejnym świeżym pomysłem na inwestycję jest Endofund, które chce pozyskać prawie 2 mln zł. Firma zajmuje się finansowaniem zobowiązań służby zdrowia wobec firm medycznych. Większość pozyskanych pieniędzy — 1,6 mln zł — Endofund przeznaczy na inwestowanie w faktoring, 250 tys. zł pochłoną zabezpieczenia, a pozostałe 30 tys. zł — promocja. Zdaniem Piotra Ciocha, prezesa spółki, faktoring staje się coraz popularniejszy.

— Według danych Polskiego Związku Faktorów, w 2019 r. z tej formy finansowania skorzystało około 17 tys. firm, a rynek faktoringowy zanotował 16-procentowy wzrost obrotów. Wciąż brakuje jednak ofert skierowanych do sektora małych i średnich przedsiębiorstw. Zamierzamy wypełnić tę lukę — mówi Piotr Cioch.

Po drugim roku obrachunkowym spółka planuje wypłacać dywidendę w wysokości 25 proc. zysku oraz skupować własne akcje. Pozostałe bieżące emisje to m.in. emisja akcji CStore, które pozyskało na razie 0,9 mln zł, Browar Brokreacja — zdobył już 0,75 mln zł, Browar Za Miastem — ma ponad 240 tys. zł. Gorzej radzi sobie natomiast Winnica Zbrodzice, która pozyskała dotychczas jedynie 33 tys. zł. Klub żużlowy z Gniezna zachęcił 119 inwestorów, którzy wpłacili 436 tys. zł, a 116 tys. zł wpłacono na Stomil Olsztyn, czyli największy klub piłkarski na Warmii i Mazurach. Całkiem dobrze radzi sobie pierwszy projekt filmowy finansowany przez inwestorów społecznościowych — spółka Rój ma już ponad 1 mln zł.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Szymon Maj

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane