Konsensus przygotowany przez PAP Biznes wskazywał na wzrost sprzedaży detalicznej w cenach stałych rdr o 1,7 proc. i spadek o 1,2 proc. w ujęciu mdm.
W cenach bieżących, ekonomiści ankietowani przez PAP Biznes spodziewali się wzrostu o 4,0 proc. rdr.
Sprzedaż przez internet wzrosła
Jednocześnie udział sprzedaży przez internet w sprzedaży detalicznej (w cenach bieżących) wyniósł w listopadzie w Polsce 11,7 proc. wobec 9,0 proc. w poprzednim miesiącu.
Z kolei wartość sprzedaży detalicznej przez internet w cenach bieżących mdm wzrosła o 27,2 proc.
GUS podaje, że spośród prezentowanych grup o znacznym udziale sprzedaży przez Internet wzrost udziału raportowały przedsiębiorstwa zaklasyfikowane do grup: „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (z 24,8 proc. przed miesiącem do 30,9 proc.), „tekstylia, odzież, obuwie” (odpowiednio z 19,9 proc. do 24,5 proc.), „meble, rtv, agd” (z 17,1 proc. do 20,8 proc.).
Koniunktura zbliżona
W grudniu 2023 r. w większości prezentowanych obszarów gospodarki wskaźnik ogólnego klimatu koniunktury kształtuje się na poziomie zbliżonym lub niższym od prezentowanego w listopadzie br. W przypadku danych wyrównanych sezonowo w większości obszarów wskaźnik ten jest na poziomie zbliżonym do sygnalizowanego w ubiegłym miesiącu.
"W grudniu br. we wszystkich prezentowanych obszarach gospodarki (poza sekcją zakwaterowanie i gastronomia) wskaźnik ogólnego klimatu koniunktury kształtuje się na poziomie zbliżonym lub niższym od prezentowanego w listopadzie br. W przypadku danych wyrównanych sezonowo, w większości obszarów wskaźnik ten jest na poziomie zbliżonym do sygnalizowanego w ubiegłym miesiącu. Wskaźnik ogólnego klimatu koniunktury we wszystkich obszarach, poza handlem detalicznym, znajduje się poniżej średniej długookresowej. W większości badanych obszarów sygnalizuje się brak zmian składowych +diagnostycznych+, natomiast w przypadku +prognostycznych+ pogorszenie" - napisano w komentarzu do badania.