Cena docelowa w raporcie z 5 października z godz. 8.30 została podwyższona ze 134,5 do 136,3 zł.
LiveChat poinformował, że nowe wyższe ceny wprowadzone miesiąc temu dla nowych klientów zostaną teraz wdrożone dla całej bazy klientów. Spółka uzasadnia, że jest to pierwsza podwyżka cen od 9 lat, podczas których LiveChat wyraźnie zwiększył funkcjonalności produktów i wprowadziło około 40 nowych funkcji/dodatków. Dodatkowo, inflacja i rosnące koszty (zwłaszcza wynagrodzenia) są również ważnymi czynnikami stojącymi za podwyżką cen. Dotychczasowi klienci mają możliwość pozostania przy starych cenach, ale muszą przedłużyć umowę i płacić roczny abonament. Jednak po 12 miesiącach i tak będą musieli zapłacić około 25 proc. więcej, bez względu na to, czy będzie to plan miesięczny czy roczny. Klienci korporacyjni, jak zawsze będą mogli negocjować warunki, jednak według LiveChat stanowią oni kilka procent całej bazy klientów.
“Wprowadzenie nowych, wyższych cen dla całej bazy klientów jest ważnym krokiem – powinno mieć widoczny i natychmiastowy wpływ na ARPU i MRR spółki. Pierwszym przykładem potencjalnej skali tego wpływu może być początkowe ARPU dla LiveChat i ChatBot, które skokowo wzrosło we wrześniu 2022 (pierwszy miesiąc z nowymi cenami dla nowych klientów). LiveChat wygenerowało w 2Q22/23 około 73 mln PLN przychodów (lub 290 mln PLN w ujęciu zanalizowanym). Wzrost cen o ok. 25 proc. oznacza, że spółka może zwiększyć przychody o ok. 70 mln PLN bez ponoszenia kosztów (przy założeniu porównywalnego kursu USD/PLN). Bardzo możliwe jednak, że nie wszyscy klienci zaakceptują wyższe ceny i w kolejnych kwartałach może utrzymywać się wyższy wskaźnik rezygnacji lub niższe przyrosty netto klientów (obecnie oczekujemy -0,5 tys. przyłączeń netto w 3-4Q22/23). Spadek przyłączeń netto może być również wynikiem pogarszającej się sytuacji gospodarczej. Biorąc to wszystko pod uwagę, uważamy, że słabsze przyrosty netto zostaną wyraźnie skompensowane przez wyższe ARPU i dlatego podnosimy prognozę EBITDA na 1YF/2YF/3YF o odpowiednio 9 proc./17 proc./7 proc.” - brzmi uzasadnienie rekomendacji.
Jak dodaje Konrad Księżopolski, im więcej klientów przejdzie na plany roczne (w celu utrzymania starych cen), tym więcej gotówki LiveChat powinien zgromadzić w 3 kw. 22 i 2023 z tytułu rocznych płatności z góry.
“Generowanie gotówki w USD w sytuacji, gdy kurs USD/PLN jest bliski historycznego maksimum, również może być korzystne dla spółki” - zaznacza analityk.