LiveChat pracuje nad zmianą cenników

Grzegorz SuteniecGrzegorz Suteniec
opublikowano: 2022-10-04 14:25

Spółka technologiczna, która niedawno podwyższyła ceny dla nowych klientów, szykuje podwyżki także dla dotychczasowych.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • kiedy LiveChat Software podniesie ceny dla dotychczasowych klientów
  • jak zmieniła się we wrześniu liczba klientów korzystających z głównej usługi
  • Ile osób chce docelowo zatrudniać spółka
  • Jak analityk ocenia decyzję o wzroście cen
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

LiveChat Software pod koniec sierpnia podwyższył ceny swoich dwóch produktów dla nowych klientów. W przypadku kluczowego rozwiązania, czyli LiveChata, (generuje około 90 proc. przychodów spółki), podwyżka wyniosła około 15-20 proc., natomiast zyskujący na popularności Chatbot zdrożał o około 15-25 proc. Spółka miała sprawdzić reakcję klientów i podjąć decyzję, czy wdrożyć podwyżki także dla dotychczasowych. Decyzja już zapadła.

- Zaczęliśmy komunikować zmiany cen dla obecnej bazy klientów. Podwyżki zostaną wprowadzone do końca kwartału – mówi Marcin Droba, szef relacji inwestorskich LiveChat Software.

Firma podnosi ceny po raz pierwszy od dziewięciu lat. W przyszłości zamierza częściej aktualizować cennik.

Skala zaplanowanych na najbliższe miesiące podwyżek dla dotychczasowych klientów ma być taka sama jak w przypadku nowych. Wpłynie to pozytywnie na jeden z głównych wskaźników finansowych spółki - średni miesięczny przychód z klienta (ARPU).

- Na pewno spodziewamy się pozytywnego efektu w zakresie ARPU, ale nie możemy powiedzieć, ile dokładnie wyniesie – mów Marcin Droba.

Trudno to obliczyć m.in. dlatego, że cześć klientów będzie miała możliwość zachowania dotychczasowej ceny. Będzie tak np. w przypadku kończących się miesięcznych abonamentów, które klienci zamienią na oferty roczne.

W sierpniowej rekomendacji Konrad Księżopolski, analityk Haitong Banku, szacował, że jeśli wyższe ceny zostaną wprowadzone dla całej bazy klientów LivChata, potencjał wzrostu ARPU powinien być wyraźnie wyższy niż prognozowane przez niego wówczas +10 proc. w latach 2023/24 i 2024/25.

Jest jednak także druga strona medalu. We wrześniu liczba klientów opłacających usługę LiveChat zmniejszyła się o około 60 netto - na koniec miesiąca było ich 37114. Przedstawiciele LiveChata wskazują, że mogła się do tego przyczynić aktualizacja cennika.

- Jesteśmy bardzo zadowoleni z września. ARPU wzrosło o 2,4 USD w porównaniu do sierpnia, wzrosło też MRR [miesięczne powtarzalne przychody – red.]. Widzimy, że nowi klienci przynieśli więcej ARPU niż w poprzednich kwartałach – mów Marcin Droba.

Na koniec września MRR grupy ze wszystkich produktów wynosiło 4,91 mln USD, co oznacza wzrost o 1,9 proc. w stosunku do stanu na koniec czerwca 2022 i o 11,8 proc. r/r. Na koniec września ARPU produktu LiveChat wyniosło 121,2 USD wobec 120,5 USD na koniec czerwca 2022 r. i 121 USD przed rokiem.

Według szacunkowych danych w drugim kwartale roku obrotowego 2022/23, który zakończył się we wrześniu, przychody grupy LiveChat Software wyniosły 15,47 mln USD i były o 7,9 proc. wyższe r/r.

LiveChat Software, który obecnie zatrudnia 283 osoby, chciałby docelowo mieć 300-310 pracowników. Zakłada, że zrealizuje te założenia do końca bieżącego roku obrotowego.

Okiem analityka
Wartość w długim terminie
Konrad Księżopolski
Analityk Haitong Banku

Informacje o podwyżce cen dla wszystkich klientów odbieram jako bardzo pozytywną. Ten ruch przełoży się na generowanie wartości w długim terminie przez wzrost przychodów, EBITDA, zysku netto. Teoretycznie podwyżka cennika powinna także poprawić rentowność gdyż nie angażuje ona dodatkowych kosztów. Jeśli nawet podwyżki przełożą się na spadek dynamiki wzrostu liczby nowych klientów lub nawet lekki odpływ dotychczasowych, to skala podwyżek i tak powinna to z nawiązką zneutralizować. Nie spodziewam się erozji bazy klientów o więcej niż 5-10 proc. Zakładam, że większy wpływ na liczbę klientów może mieć pogarszające się otoczenie makro, niż decyzja o podwyżkach.