Hakowanie umysłów

Mirosław Konkel
opublikowano: 21-11-2018, 22:00

Poznaj proroka Natana, kasjerkę z Wrocławia i założycieli Xiaomi — i posiądź ich supermoc, potocznie zwaną perswazją

Król Dawid rozkochał w sobie Batszebę, która zaszła z nim w ciążę. Postarał się, by jej mąż, żołnierz, zginął na polu walki. Wtedy wziął z nią ślub. Bóg posłał do Dawida proroka Natana z upomnieniem, ale jak nisko urodzony człowiek może wygarnąć królowi prawdę? Natan opowiedział o dwóch mężczyznach — bogaczu i biedaku. Pierwszy miał dużo bydła, drugi tylko owieczkę. W okolicy pojawił się wędrowiec, którego bogacz ugościł i nakarmił. Nie uszczuplił jednak swojego stada, tylko zabrał owcę biedakowi. Bogacz zasługuje na śmierć — orzekł król. „To ty jesteś tym człowiekiem” — powiedział Natan. Żadnych kazań: nie zabijaj, nie cudzołóż, nie kradnij… choć Dawid złamał wszystkie te przykazania. Tylko prosta historia. Na tyle sugestywna, że skruszyła serce króla. Tak samo oddziałuje na nas każda dobra opowieść: gdy porwie nas fascynująca fabuła, wyłącza się logiczne myślenie i zbyteczne są fakty. Oto pięć innych sekretów perswazji.

1. Daj się lubić

Najchętniej przebywamy, rozmawiamy i zgadzamy się z osobą, którą lubimy i darzymy zaufaniem. Nie rozumiał tego żyjący w XIX w. austriacki lekarz Ignaz Semmelweis. Szpitalny personel nie mył wówczas rąk, co prowadziło do chorób i zgonów pacjentów. Doktor odkrył to, gdy pracował na oddziale porodowym, ale mówiąc o tym, zrażał do siebie kolegów po fachu. „Pan, profesorze, jest współtwórcą tej masakry” — oświadczył jednemu z wykładowcówakademii medycznej. Do innego lekarza napisał: „Ogłaszam przed Bogiem i całym światem, że jest pan mordercą”. Dopiero 12 lat po śmierci dr. Semmelweisa jego higieniczne zalecenia zaczął wdrażać angielski chirurg Joseph Lister — w szpitalach propagował dezynfekcję rąk i narzędzi chirurgicznych. Dziś to nie Austriak, ale mający łatwiejszy charakter Brytyjczyk nosi dumne miano ojca antyseptyki.

2. Błyśnij humorem

Twarde argumenty i szczere uwagi warto zmiękczyć uśmiechem i żartem — jak kasjerka w jednym z wrocławskich marketów. „Chętnie pana obsłużę, ale najpierw muszę zająć się ludźmi stojącymi przed panem” — poinformowała klienta, który próbował wepchnąć się poza kolejką. „Czy pani wie, kim ja jestem?!” — zdenerwował się. „Czy mogę prosić państwa o uwagę?” — spytała głośno kasjerka. „Ten zdenerwowany pan nie wie, kim jest. Jeśli ktoś zna jego tożsamość, proszę mu ją zdradzić”.

3. Podkreśl podobieństwa

Wbrew ludowej mądrości o przyciąganiu się przeciwieństw najbliżej nam do ludzi, które przypominają nas samych. Mniejsza o to, czy podobieństwo dotyczy poglądów politycznych, wykształcenia i stanu posiadania, czy takich błahostek, jak np. najchętniej oglądany program w telewizji. Sprytny sprzedawca zawsze znajdzie coś, co go łączy z klientem. Jeżeli zobaczy u naszych stóp buldoga francuskiego, poinformuje,że też ma tej rasy psa (piękniejszych i mądrzejszych nie ma). Jeśli się wygadamy, że pochodzimy z Ustki, powie, że uwielbia tam spędzać wakacje. To nie musi być prawda. Ważne, by eksponując wspólne cechy, przełamać dystans i zaprezentować się jako „swój chłop”.

4. Dawaj, aby otrzymać

Pewnie słyszałeś o regule wzajemności. Na ogół wyświadczamy przysługi tym, którym coś zawdzięczamy. Skoro sąsiad pożyczył ci 100 zł, jak mu odmówić podwiezienia do pracy? Na sklepowej degustacji poczęstowano cię kawałkiem sera, pizzy lub chleba razowego, z większym prawdopodobieństwem wrzucisz produkt do swojego koszyka. Czyń z ludzi swoich dłużników. Jeśli zależy ci na głosach wyborców, zorganizuj dla nich piknik. Jeżeli chcesz poprosić dziewczynę o rękę, zaproś ją do drogiej restauracji i nie zapomnij o pierścionku z brylantem.

5. Poproś o radę

Xiaomi, chiński producent smartfonów, zachęca użytkowników do współtworzenia i udoskonalania swoich produktów. To łechce ego klienta, w następstwie czego staje się on fanem marki. Postępuj podobnie. Jeśli chcesz zaskarbić sobie życzliwość szefa, poproś go o radę w jakiejś życiowej sprawie. Uzna to za dowód twojego zaufania i szacunku. To znacznie wzmocni twoją pozycję w rozmowie o podwyżce, premii lub awansie. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Mirosław Konkel

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Hakowanie umysłów